Orioniderne top

Stjerneskudd lyser opp oktoberhimmelen

Muligheten for å få dine ønsker oppfylt er ekstra store for tiden, for meteorsvermen orionidene setter stjerneteppet i bevegelse.

21. oktober 2016 av Nanna Vium

I kveld er det en ekstra god grunn til å ta din elskede under armen og slentre ut under den åpne nattehimmelen.

Sjansene for å overvære flere funklende stjerneskudd på en gang er nemlig ekstra store, takket være meteorsvermen orionidene, som akkurat nå stryker over oktoberhimmelen.

Består av rester fra komet

Halleys komet er synlig med det blotte øye fra jorda omkring hvert 75. år. Her er kometen avbildet på Bayeux-veggteppet.

Orionidene er en av de store meteorsvermene som kommer hvert år. Den er aktiv fra 2. oktober og fram til 7. november, og høydepunktet er omkring 21. oktober. Under optimale forhold er det mulig å se hele 20 stjerneskudd i timen hvis ikke skyene ødelegger utsikten.

Svermen består av restene fra den såkalte Halleys komet, som kaster støv og småstein etter seg når den suser gjennom universet med flere hundre tusen kilometer i timen.

Når restene etter kometen treffer atmosfæren vår og brenner opp, blir det til et festfyrverkeri av funklende stjerneskudd som trekker lysende stier over nattehimmelen.

>>Opplev svart sol over Sørstatene, når en total solformørkelse rammer USA. Les mer her.

Kometer gjemmer på mysterier

Kometer som Halleys gjemmer fortsatt på en del mysterier.

Les mer i denne store artikkelen.