Stjerneskudd – din guide til årets flotteste meteorsvermer

Elsker du stjerneskudd, og nyter du å tilbringe den halve natten på ryggen med mot det astronomiske lysshowet, så får du her den ultimate guiden til årets beste opplevelser av stjerneskudd – samlet i én hendig guide. Det er bare å sette et bokmerke eller printe ut.

9. november 2017 av Jakob Priess

Fra Geminidenes overveldende kaskader av stjerneskudd til Tauridenes endeløst lange fargestrålende haler og Perseidenes publikumsvennlige sensommershow.

Stjerneskudd er fantastiske, og opplevelsen av å holde pusten mens du følger en meteor mens den brenner opp i jordens atmosfære, er noe helt enestående – inngjerdet av mystikk, håp og en gripende følelse av å være en liten brikke i et uendelig stort univers.

Kan du nikke gjenkjennende til gleden ved å ligge på ryggen en augustnatt og la deg overvelde av stjerneskudd etter stjerneskudd, så er denne Stjerneskudd-kalenderen noe for deg.

Gå aldri glipp av de viktigste vitenskapelige nyhetene – få Illustrert Vitenskaps NYHETSBREV direkte i din innboks

På denne siden finner du – alltid oppdatert – guiden til årets største opplevelser med stjerneskudd. Helt ned til den nøyaktige datoen der er størst sjanse for å se flest stjerneskudd.

Lett å printe ut eller sette bokmerke på, slik at du alltid kan komme tilbake.

God fornøyelse – vi ses der ute!

Stjerneskudd-kalender 2017

Tauridene / Nordlige

Periode: 20. oktober – 10. desember

Maksimum: 12.–14. november

Intensitet: 5–15 stjerneskudd i timen

De nordlige Tauridene er som de sørlige Tauridene kjennetegnet av veldig lyssterke stjerneskudd med lange haler og lang levetid. Utgangspunktet er vanligvis stjernebildet Tyren, men stjerneskuddene kommer fra mange forskjellige punkter, så hold øye med hele himmelen.

Tauridene er en av de meteorsvermene som inneholder de største meteorene og derfor skaper flest meteoritter.

Skapt av: Kometen Encke

Leonidene

Periode: 6. november – 30. november

Maksimum: 17. november

Intensitet: 15 stjerneskudd i timen

Leonidene har potensialet til å skape et av de absolutt største showene på nattehimmelen, og meteorsvermen har noen år levert opp mot 50 000 stjerneskudd i timen. Dessverre forventes neste meteorstorm av den styrken først å inntreffe i år 2099.

Normalt ligger intensiteten på 12–20 stjerneskudd i timen, og de aller fleste har utgangspunkt i stjernebildet Løven.

Skapt av: Kometen Temple-Tuttle

Geminidene

Periode: 4. desember – 17. desember

Maksimum: 14. desember

Intensitet: 120 stjerneskudd i timen

Årets kraftigste og mest intense meteorsverm er Geminidene, som samtidig er en av de få meteorsvermene som gir flest stjerneskudd i timene før midnatt.

Meteorene fra Geminidene er veldig små og trenger inn i jordens atmosfære omtrent fra stjernebildet Tvillingene med en relativt lav fart.

Derfor lyser stjerneskuddene herfra ofte kraftig, men i kortere tid og med mindre haler. Til gjengjeld blir antallet stjerneskudd flere og flere år etter år.

Kombinasjonen av mange og veldig lyssterke stjerneskudd gjør Geminidene til stjernekikkernes yndlingssverm.

Skapt av: Asteroiden 3200 Phaeton

Ursidene

Periode: 17. desember – 26. desember

Maksimum: 22. desember

Intensitet: 10–15 stjerneskudd i timen

Ursidene blir ofte litt glemt fordi meteorsvermen dels faller nesten sammen med jula, og dels fordi det den kommer rett etter Geminidene.

Men de som beveger seg utendørs i de tidlige morgentimene på selve dagen for svermens maksimale intensitet, blir belønnet med 15 og ofte opptil 20 stjerneskudd i timen – hvis været samarbeider.

Ursidene er leverandør av noen av de mindre lyssterke stjerneskuddene med forholdsvis korte haler, de kommer fra alle retninger på himmelen. Derfor kan skyet vær raskt ta toppen av opplevelsen.

Skapt av: Kometen 8P/Tuttle

Stjerneskudd-kalender 2018

Bootidene

Periode: 28. desember 2017 – 12. januar 2018

Maksimum: 3. januar

Intensitet: 110 stjerneskudd i timen

Bootidene har faktisk potensialet til å bli årets største og mest spektakulære opplevelse av stjerneskudd, men det ser ofte ut til at oddsene er mot Bootidene.

For det første når de toppen over en veldig kort periode – ned til 6 timer på selve dagen for maksimum intensitet. Og for det andre er været stort sett alltid noen skyet tidlig i januar.

Men treffer du høyintensitetsperioden ut på de sene nattetimene natten til 3. januar, og skyene holder seg unna, så er det jackpot med opptil 110 stjerneskudd varierende fra små korte lyssvake glimt til enormt lyssterke ildkuler med kjempehaler på tvers av himmelbuen.

Bootidene har sitt utgangspunkt i stjernebildet Bjørnevokteren, «Bootes» på engelsk, og for dem av oss som ikke akkurat har en fast peiling på Bjørnevokteren, så finnes den ved å fange Karlsvognen og følge «håndtakene» i rett linje til den klart lysende røde kjempestjernen Arcturus.

Arcturus markerer bunnen av Bjørnevokteren, som strekker seg derfra og opp mot Karlsvognens «håndtak».

Skapt av: Asteroiden 2003 EH1

Slik finner du Bjørnevokteren, «Bootes», ved å ta utgangspunkt i Karlsvognen, «Big Dipper».

© Astronomy Trek

Lyridene

Periode: 14. april – 30. april

Maksimum: 20. – 24. april

Intensitet: 18–20 stjerneskudd i timen

Lyridene er ikke verken den mest lyssterke meteorsvermen den mest intense meteorsvermen eller den meteorsvermen med de lengste og mest vedholdende halene.

Til gjengjeld er den som en av de få meteorsvermene spredt likt utover 3–5 dager omkring maksimumet og derfor med stor sannsynlighet synlig på en natt med klart eller rett og slett helt skyfritt vær.

Som med Bootidene og en rekke andre meteorsvermer er det sist på natten det er mest aktivitet på himmelen, og spesielt i timene før daggry, da Lyridene har utspring høyt på nattehimmelen, gir det den beste opplevelsen.

Sentrum for stjerneskuddene er det lille stjernebildet Lyren, som du finner tett på Karlsvognen og like ved Vega, en av nattehimmelens kraftigst lysende stjerner.

Skapt av: Kometen Thatcher

For å finne Lyren, lokaliserer du først Karlsvognen, «Big Dipper», og finner deretter – over Karlsvognens «håndtak» – Vega, den nest kraftigste stjernen på den nordlige nattehimmelen og en del av stjernebildet Lyren.

© Astronomy Trek

Eta-Aquaridene

Periode: 19. april – 28. mai

Maksimum: 3. – 9. mai

Intensitet: 30 stjerneskudd i timen

Eta-versjonen av Aquaridene topper med 40–60 stjerneskudd på den sørlige siden av ekvator, mens den på den nordlige halvkulen begrenser seg til omtrent 30 stjerneskudd i timen når intensiteten topper.

MEN til gjengjeld er Eta-Aquaridene en av de mest tilgjengelige meteorsvermene, siden den både varer lenge, med maksimum spredt utover en ukes tid og samtidig står for noen av årets stjerneskudd med den lengst levetid og de absolutt lengste halene over nattehimmelen.

Se mot sør – lavt på himmelen i retning av stjernebildet Vannmannen – i timene før daggry, og du vil ikke bli skuffet!

Skapt av: Halleys komet

Alpha-Capricornidene

Periode: 3. juli – 15. august

Maksimum: 29. – 31. juli

Intensitet: 5 stjerneskudd i timen

Det gikk lang tid før Alpha-Capricornidene i det hele tatt ble anerkjent som meteorsverm, og så sent som i 1948 fantes den ikke i oversikten over de offisielt anerkjente meteorsvermene.

Men Alpha-Capricornidene har senere fått sin anerkjennelse og kan også noe som ikke så mange andre meteorsvermer kan. Den kan skape skikkelige ildkuler på nattehimmelen.

Stjerneskuddene fra Alpha-Capricornidene er nemlig like blendende som de er få, og selv om meteorene fra svermen ikke trekker de store halene etter seg, så er den rene lysintensiteten når de blender opp, verdt en god nattesøvn.

Se mot stjernebildet Steinbukken i sørlig retning.

Skapt av: Kometen 169P/NEAT

Delta-Aquaridene

Periode: 12. juli – 23. august

Maksimum: 29 – 31. juli

Intensitet: 25 stjerneskudd i timen

Delta-Aquaridene er her på den nordlige halvkulen veldig avhengige av godt vær.

Det skyldes at meteorsvermen treffer nattehimmelen vår veldig lavt i sørlig retning og derfor krever et helt klart værvarsel for å komme til sin rett. Samtidig er det en av de mer lyssvake meteorsvermene.

Men når været er klart, og klokken nærmer seg 3 om natten, så er det tre dager med garanti for massevis av stjerneskudd. De er bare ikke så spektakulære som for eksempel Perseidene, som du imidlertid bare må vente ytterligere to uker på …

Skapt av: UKJENT – men eksperter heller mot kometen 96P/Machholz

Perseidene

Periode: 17. juli – 24. august

Maksimum: 11. – 13. august

Intensitet: 80–120 stjerneskudd i timen

Uten sammenligning årets mest populære meteorsverm på den nordlige halvkulen. Ikke minst fordi de treffer jorda med full intensitet midt i de varmeste nettene i året.

Siden Perseidene samtidig er en av årets mest aktive meteorsvermer, er den årets absolutte høydepunkt for de fleste.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Med 80 til 200 stjerneskudd i timen i de beste årene, komfortable temperaturer og en maksimumsperiode som strekker seg over tre dager, er det virkelig vanskelig å finne en unnskyldning for ikke å sette seg til rette i hagestolen og legge nakken bakover.

Et godt råd er imidlertid å gå ut i god tid hvis du vil ha den fulle opplevelsen av Perseidene, for øynene dine må venne seg til mørket.

Først når øynene dine har vent seg til mørket, vil du kunne se også de mindre lyssterke stjerneskuddene og dermed ha muligheter for å nyte hele det imponerende skuet av opptil 3 stjerneskudd i minuttet – hele natten.

Ta med en behagelig hagestol eller pute/pute, noe å spise og drikke og kanskje en myggspray.

Skapt av: Kometen Swift-Tuttle

Orionidene

Periode: 2. oktober – 7. november

Maksimum: 20. – 22. oktober

Intensitet: 20 stjerneskudd i timen

Orionidene er blant årets flotteste meteorsvermer med stjerneskudd med avsindig lange haler og lang levetid.

Samtidig har de også den oppsiktsvekkende egenskapen at de kolliderer med jorden stort sett rett på, slik at meteorenes inngangsfart i møtet med atmosfæren er utrolig høy.

66 km/s for å være helt presis.

Det innebærer at stjerneskuddene fra Orionidene beveger seg lynraskt over himmelen og dermed rekker å dekke en stor del av himmelbuen før de brenner ut.

Det gjør Orionidene til den meteorsvermen som er vanskeligst å overse, for ofte vil de se ut som om stjerneskuddene ganske enkelt suser hele veien på tvers over nattehimmelen.

Orionidene har stjernebildet Orion som utgangspunkt, men på grunn av stjerneskuddenes høye fart og de enormt lange halene, bør du ikke fokusere ett sted på himmelen, for da vil du gå glipp av mye.

Legg deg i stedet på ryggen og skann over nattehimmelen mens du prøver å se så mye som mulig på en gang.

Skapt av: Halleys komet

Tauridene / Nordlige

Periode: 20. oktober – 10. desember

Maksimum: 11. – 13. november

Intensitet: 5–15 stjerneskudd i timen

De nordlige Tauridene er, som de sørlige, kjennetegnet av veldig lyssterke stjerneskudd med lange haler og lang levetid. Utgangspunktet er som regel stjernebildet Tyren, men stjerneskuddene kommer fra mange forskjellige punkter, så hold øye med hele himmelbuen.

Skapt av: Kometen Encke

Leonidene

Periode: 6. november – 30. november

Maksimum: 16. – 18. november

Intensitet: 15 stjerneskudd i timen

Skapt av: Kometen Temple-Tuttle

Geminidene

Periode: 4. desember – 17. desember

Maksimum: 14. desember

Intensitet: 120 stjerneskudd i timen

Kombinasjonen av mange og veldig lyssterke stjerneskudd gjør Geminidene til mange stjernekikkeres yndlingssverm.

Skapt av: Asteroiden 3200 Phaeton

Ursidene

Periode: 17. desember – 26. desember

Maksimum: 21. – 23. desember

Intensitet: 10–15 stjerneskudd i timen

Ursidene blir ofte litt glemt fordi meteorsvermen dels faller nesten sammen med julen, og dels fordi de kommer rett etter de spektakulære Geminidene.

Ursidene er leverandør av noen av de mindre lyssterke stjerneskuddene med forholdsvis korte haler, og de kommer fra alle mulige punkter på himmelen. Derfor kan skyet vær raskt ta toppen av opplevelsen.

Skapt av: Kometen 8P/Tuttle