Gamma star

Stjerne eksploderte i universets barndom

Astronomer har observert et gammaglimt fra en eksploderende stjerne som var blant de første i universet.

28. februar 2012

Da universet bare var 520 millioner år gammelt, gikk en enorm stjerne under i en kraftig supernovaeksplosjon. Det indre av stjernen ble forvandlet til et svart hull som de ytre restene av stjernen straks falt inn i. I tilknytning til dette ble det sendt ut kraftig stråling, blant annet en kortvarig utladning av svært energirike gammastråler.

Det såkalte gammaglimtet varte bare i fem sekunder, men det ble likevel fanget opp av NASA-teleskopet Swift. Gjennom analyse av ettergløden etter gammaglimtet har astronomene nå funnet ut at strålingens ferd gjennom rommet har vart i 13,14 milliarder år.

Det gjør den eksploderende stjernen som gammaglimtet utgikk fra, til det tidligste objektet vi noen gang har observert. Stjernen må ha vært blant de første som oppsto i universet.

Da gammastrålene ble utløst, var universets størrelse bare en tidel av det den er i dag. Fordi universet hele tiden utvider seg, er gammaglimtet, som astronomene har gitt betegnelsen GRB 090429B, også det fjernestliggende objektet de har oppdaget til nå.