Meteorregn

12. april 2018 stryker meteorene over himmelen.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Rester av ukjent komet lyser opp himmelen

Grønne, røde og blå stjerneskudd stryker over nattehimmelen når vi i april flyr inn i restene fra en komet som fortsatt ikke er identifisert. Så ta på varme klær og opplev det kosmiske fyrverkeriet.

5. mars 2018 av Jesper Grønne

12. april kan du få oppleve klare stjerneskudd fra stjerneskuddsvermen Virginidene, som kommer hvert år. Siden svermen kommer noen få dager før nymåne, vil ikke månelyset hemme utsikten til de svakeste stjerneskuddene.

Stjerneskudd oppstår i 50 til 100 kilometers høyde, når såkalte meteorider treffer atmosfæren og brenner opp. Meteoroidene er typisk på størrelse med sandkorn og småsteiner.

Stjerneskuddenes farge er avhengig av stoffene i meteoroiden og i atmosfæren. Mange er grønne fordi de reagerer med oksygen i lufta.

Virginidernes aktivitet topper den 12. april med omkring ti stjerneskud i timen, men de kan opleves i mindre omfang mellem den 7. og den 18. april. Stjerneskuddene er ofte grønlige, men kan også være røde, gule eller blå.

Slik gjør du

• Vent til minst en time etter solnedgang, slik at skumringslyset er helt borte. Hvis du unngår kunstig lys og lar øynene dine venne seg til mørket, vil du oppleve flere stjerneskudd.

• Du har muligheter for å se de fargerike stjerneskuddene på hele himmelen. Banene ser ut til å stamme fra et enkelt punkt midt i stjernebildet Jomfruen, som ligger omkring 30 grader over horisonten i sørlig retning.

• Du trenger verken kikkert eller teleskop for å se stjerneskuddene. Ta på deg varme klær og sett deg i en god stol slik at du kan nyte hele forestillingen.

Komet

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

VISSTE DU AT:

Meteorsvermer er rester etterlatt av kometer eller asteroider som en gang har krysset jordas bane.

Forskerne har fortsatt ikke funnet ut hvilket himmellegeme som har gitt opphav til Virginidene, men det er sannsynligvis en komet.

Se ut i universet

Virginidene er bare et av de fenomenene som dukker opp i nattehimmelen denne våren.

Hvis du har fått blod på tann og vil fortsette stjernekikkingen, kan du nå skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel peke kikkerten mot stjernebildet Svanen, der to stjerner støter sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.