I slutten av juli overlapper flere meteorsvermer hverandre og skaper gode muligheter til å se stjerneskudd.

Meteorsvermer setter fart på julihimmelen

Du har store muligheter til å oppleve stjerneskudd i slutten av juli måned, når flere meteorsvermer gjester atmosfæren vår og setter fart på sommerhimmelen.

28. juli 2017 av Nanna Vium

I nettene som kommer er det ekstra god grunn til å ta med seg et teppe under armen og kanskje til og med tilbringe en hel natt under åpen himmel.

Slutten av juli byr nemlig på en astronomisk spesialforestilling utover det vanlige, når flere meteorsvermer overlapper hverandre og øker mulighetene til å oppleve blinkende stjerneskudd.

>> REIS MED ILLUSTRERT VITENSKAP: Få ditt livs opplevelse når sola går i svart over sørstatene

Dra ut av byen

Den ene av meteorsvermene er Delta-Aquaridene, som springer ut fra stjernebildet Vannmannen og skyldes rester av støv og småstein fra kometene Marsden og Kracht, som treffer den øvre atmosfæren vår og brenner opp.

Svermen er en aktiv i perioden fra 12. juli til slutten av august og topper seg rundt 28. og 29. juli, da det er særlig gode odds etter midnatt.

Her er det mulig å oppleve oppimot 20 stjerneskudd i timen hvis du er heldig. De beste betingelsene er likevel på den sørlige halvkule, der Vannmannen står høyere på himmelen.

Derfor anbefales det også, at du finner et observasjonspunkt langt unna høyblokker og det forstyrrende lyset fra byen for å optimere mulighetene.

Se hvordan du skyter meteorsvermen!

Varm opp til årets største sverm

En annen og ofte oversett meteorsverm er Capricornidene, som er en mindre sverm med en aktiv periode fra 11. juli til 10. august, som på tross av den beskjedne størrelsen har rykte på seg for å produsere kraftige stjerneskudd.

Og sist, men ikke minst, kan du i slutten av juli også være heldig å oppleve de første stjerneskuddene fra en av årets største meteorbyger, Perseidene, som når sitt klimaks i midten av august der du kan oppleve over 100 skudd i timen.