Melkeveiens lyssterke sentrum dukker opp over den sørlige horisonten på sensommeren. Det fjerne lyset treffer jorda etter å ha vært på reise i tusenvis av år gjennom de ufattelig store tomrommene i galaksen.

© JESPER GRØNNE, WWW.HVADIHIMLEN.DK

Melkeveiens kjerne lyser opp nattehimmelen

Et enormt lysende bånd skjærer tvers over nattehimmelen i slutten av august. Så len hodet tilbake og la deg imponere av de milliardene av stjerner som utgjør galaksen vår.

24. august 2017 av Jesper Grønne

Den sentrale delen av galaksen vår, Melkeveien, står fram som et lysende bånd på nattehimmelen. Noen deler av båndet er mørkere fordi de er dekket av enorme gasskyer som befinner seg mellom stjernene.

Det supermassive sorte hullet midt i galaksen ligger like over horisonten, men er dekket av gasskyene. I nærheten dukker et av galaksens mest lyssterke områder fram mellom skyene.

Nesten rett over deg på himmelen kan du se en del av Melkeveiens såkalte Orion-arm, som vårt eget solsystem befinner seg i.

Slik gjør du

• Gå ut i timen etter midnatt i den siste uka av august. Like etter nymåne er lyset fra månen svakest og forstyrrer derfor ikke det svake lyset fra Melkeveiens fjerneste områder.

• For å fotografere Melkeveien bør du bruke et vidvinkelobjektiv og et stabilt stativ til kameraet. Hold eksponeringene mellom 15 og 30 sekunder for å få de beste bildene.

• Finn et mørkt sted langt fra storbyer. En større by innen 30 kilometer i sørlig retning kan lyse mange kilometer opp i atmosfæren, slik at det svake lyset fra galaksen drukner i lysforurensning.

VISSTE DU AT:

Melkeveien måler minst 100 000 lysår fra kant til kant og inneholder opp mot 400 milliarder stjerner.

Hvis vi en gang kunne reise med lysets hastighet, ville det ta 27 000 år å nå fram til det super massive sorte hullet i galaksens sentrum.