Cassiopeiae
Kassiopeia

Stjernen er omgitt av en rød sjokkbølge på grunn av kollisjon mellom stjernevinder og interstellar gass.

© NASA/JPL-Caltech

Løpsk stjerne lyser opp i Kassiopeia

De fem klare stjernene i stjernebildet Kassiopeia tegner en W på stjernehimmelen, noe som gjør det lett å finne i de mørke timene. Det leder dessuten øynene mot et område av Melkeveien fullt av merkelige stjerner og eksoplaneter som ikke ligger så langt unna og kanskje har atmosfære.

5. juni 2018 av Jesper Grønne

Tycho Brahe oppdaget en supernova i stjernebildet Kassiopeia i 1572. Det bidro til å legge fundamentet for den moderne astronomien, som senere har kastet lys over alle eksoplaneter i stjernebildet.

Det viser seg at 14 av stjernene har eksoplaneter. En av dem, HD 219134 b, er en steinplanet som beveger seg rundt stjernen sin på tre døgn, er 4,5 ganger så tung som jorda og befinner seg bare 21 lysår unna.

Minst tre andre eksoplaneter går i bane rundt stjernen, men HD 219134 b er spesielt interessant fordi den passerer mellom jorda og stjernen HD 219134. Det gjør det lett å studere den. Astronomer mener at planeten sannsynligvis har en atmosfære.

Stjerne er på vei ut av galaksen

I stjernebildet finnes stjernen Kappa Cassiopeiae, en blå superkjempe som er 33 ganger så stor i diameter og 300 000 ganger så lyssterk som sola. Med en hastighet på fire millioner km/t i forhold til nabostjernene er den

på vei ut av Melkeveien. Når partikler fra stjernevinder kolliderer med interstellar gass, hopes det opp et stoff som danner en sjokkbølge som man i et romteleskop kan se som en 12 lysår lang og 1,8 lysår bred rød bue.

Gå på oppdagelsesferd i universet

Kassiopeias løpske stjerner og jordlignende planeter er bare ett av de fenomenene som dukker opp på himmelen i år.

Våren er spekket med astronomiske opplevelser du kan oppleve med en kraftig kikkert. Nå kan du skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.

Slik gjør du

• I juni måned finner du Kassiopeia i nord-nordøst omkring midnatt, 20–25 grader over horisonten. Den er tydeligst i timen etter midnatt, når sommerhimmelen er mørkest.

• Opplevelsen av Kassiopeia er best med det blotte øyet. Stjernebildet er for stort for at du kan se hele med en kikkert. Det er til gjengjeld et opplagt motiv til et fotografi.

• Du kan bruke et fotostativ og et vidvinkelobjektiv til fotografering. Et 14-mm-objektiv, blenderåpning på f/2,8 og eksponering i om lag 15 sekunder kan gi fine bilder av Kassiopeia.

Gigantisk stjerne nekter å dø

En av Kassiopeias stjerner eksploderte i 1572 i en enorm eksplosjon som var synlig på himmelen i flere år. Eksplosjonen – en såkalt supernova – tok livet av stjernen.

Men supernovaer er ikke nødvendigvis slutten på visa. En gigantisk nyoppdaget stjerne har eksplodert minst fem ganger i løpet av de siste fire årene.

Du kan lese mer om stjernen som nekter å dø i nr. 11 av Illustrert Vitenskap.