Leoniderne top

Leonidene lyser opp himmelen med stjerneskudd i natt

Når Jorda i natt beveger seg gjennom restene av halen til kometen Temple-Tuttle, skaper det et fyrverkeri av stjerneskudd tvers over nattehimmelen

15. november 2016 av Nanna Vium

For et par dager siden var det århundrets største supermåne som lyste opp etter mørkets frambrudd.

Men i natt kan du glede deg til meteorsvermen Leonidene, som vil danse over himmelen med opp til 20 funklende stjerneskudd i timen.

>>Opplev solen bli svart over sørstatene når en total solformørkelse rammer USA i 2017.

Komet skaper funklende stjernestier

Leonidene er en av meteorsvermene som vender tilbake hvert år. Når vi iakttar den fra Jorda, springer den ut fra stjernebildet Løven – derav navnet.

Men i virkeligheten skal årsaken til Leonidene finnes i kometen Temple-Tuttle, som kaster støv og stein etter seg som en hale, når den dundrer gjennom universet.

>>Se hvordan du skyter meteorsvermen

Rester brenner opp

Når kometrestene så treffer atmosfæren vår i rundt 250 000 kilometer i timen og brenner opp, skaper arsenalet av stjerneskudd som trekker lysende stier over himmelen stor glede for oss på Jorda.

Leonidene er aktiv i perioden fra 6. til 30. november, men det er nå i natt at meteorsvermen når sitt såkalte maksimum med flest stjerneskudd i timen.