NGC 5253

Kjempestjerner fikk kosmisk tåke til å lette

Stråling fra unge kjempestjerner løste opp gasståke som lå i universet frem til for 13 milliarder år siden.

21. juni 2012

Rommet mellom galaksene har ikke alltid vært gjennomsiktig. Frem til for cirka 13 milliarder år siden fikk en nøytral hydrogengasståke universet til å ligne en tykk suppe som ultrafiolett lys knapt slapp igjennom. Nå har en flernasjonal forskergruppe kanskje funnet ut hvorfor tåken omsider lettet.

Observasjoner av galakser langt borte viser at den nøytrale hydrogengassen var ganske utbredt og opptok nesten halve universet da det var 780 millioner år gammelt. Men bare 200 millioner år senere var mengden av hydrogengass omtrent som den er i dag, så urtåken løste seg opp og forsvant relativt raskt.

Målingene tyder på at det var kraftig stråling fra den første generasjonen stjerner som gjorde den nøytrale og ikke gjennomsiktige hydrogengassen om til elektrisk ladede hydrogenatomer som ikke lenger blokkerte lyset.

Resultatet støttes av studier av dverggalaksen NGC5253 der produksjonen av kjempestjerner fortsatt er i full gang. Der ser man tydelig at strålene fra de store og unge stjernene er i stand til å løse opp tåken av gass som driver mellom stjernene.