R136a1 in comparison

Kjempestjerne overstråler alt

Nyoppdaget stjerne lyser nesten 10 millioner ganger sterkere enn Solen.

10. januar 2011

En gruppe astronomer har funnet den tyngste og klareste stjernen som noen gang er blitt observert. Stjernen ved navn R136a1 var omkring 320 ganger tyngre enn Solen da den innledet sitt livsløp for en drøy million år siden.

Så tunge stjerner lever hardt og dør unge. Kjempen lyser nesten 10 millioner ganger sterkere enn Solen, og den brenner så intenst at den mister masse i en rivende fart. I dag veier den omkring 265 ganger mer enn vår hjemlige stjerne.

Astronomene brukte data fra ESOs Very Large Telescope i Chile kombinert med bilder fra romteleskopet Hubble til å studere stjernetåken Tarantula i vår nabogalakse Store magellanske sky, som ligger 165 000 lysår borte. I tillegg til R136a1 fant man ytterligere tre stjerner med en masse på over 150 solmasser. Inntil nylig trodde man ikke at stjerner kunne bli så tunge, for i teorien kan det bevises at den kraftige strålingen inne i en så massiv stjerne burde ha blåst bort stjernens ytre lag.

Tarantula

Nå vil forskerne prøve å finne ut hvordan slike ekstremt tunge stjerner oppstår, og de vil også prøve å regne ut hvordan de dør. Vanligvis ender massive stjerner som supernovaer og etterlater seg nøytronstjerner eller svarte hull, men det kan også tenkes at ekstremt tunge stjerner som R136a1 eksploderer med en slik ufattelig kraft at det bare blir stjernestøv igjen.