Arcturus
Kjempestjerne

Sola og Arcturus er ulike nå, men om fire–fem milliarder år vil sola bli en såkalt rød kjempe, akkurat som Arcturus..

Kjempestjerne avslører solas skjebne

Kjempestjernen Arcturus lyser over 100 ganger kraftigere enn sola og er flere tusen grader kaldere. Men den fjerne giganten røper hemmeligheten om vår egen dystre fremtid.

11. juni 2018 av Jesper Grønne

Stjernen er synlig selv i juni og særlig midt i måneden, da månelyset ikke forstyrrer stjernehimmelen.

Selv om Arcturus har en diameter som er 25 ganger større enn sola, og den samtidig er flere tusen grader kaldere, så har de to stjerner mye til felles.

Arcturus viser fremtiden

Arcturus er en slags framtidsversjon av sola, som om fire–fem milliarder år også vil ha brukt opp hydrogendrivstoffet sitt og begynne å fusjonere tyngre grunnstoffer som karbon og nitrogen og svulme opp til en såkalt rød kjempe.

Om bare 4000 år vil Arcturus begynne å bli gradvis mindre synlig fra jorda fordi banen går vinkelrett på vår spiralarm i galaksen og retningen på hovedstrømmen av stjerner. Med en fart på 122 km/s i forhold til solsystemet vil Arcturus forsvinner ut av synsfeltet vårt for evig om noen millioner år.

Slik gjør du

• Du kan peke ut Arcturus ved å følge en linje som forlenger vognstangen i stjernebildet Karlsvogna et stykke nedover til venstre på himmelen. Hvis den er vanskelig å få øye på, kan du prøve med en kikkert.

• Arcturus står midt på himmelen, om lag 45 grader over horisonten, avhengig av hvor du befinner deg. Karlsvogna er i vest og Arcturus i sørvest.

• Visuelt får du den beste opplevelsen i timen etter midnatt, da den lyse sommerhimmelen er mørkest. Det er lettest å se Arcturus midt i juni, når det ikke er månelys til å overstråle himmelen.

Gå på oppdagelsesferd i universet

Kjempestjernen Arcturus er bare ett av de fenomenene der dukker opp på nattehimmelen denne våren.

Våren er spekket med astronomiske opplevelser du kan oppleve med en kraftig kikkert. Nå kan du skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.