Kan man få oppkalt en stjerne etter seg?

1. september 2009

Det eksisterer et antall firmaer som svært gjerne oppkaller en eller annen stjerne på himmelen etter privatpersoner, selvsagt mot et fett salær, som sikkert må betales kontant på forskudd. Det er i så fall temmelig dårlig anvendte penger, for det eksisterer bare én offisiell organisasjon som har noen tyngde når det gjelder å gi navn til himmellegemer. Det er Den internasjonale astronomiske unionen (IAU), og den har vedtatt at både stjerner, stjernehoper og galakser bare har katalognummer og stedsangivelse på himmelen.

Noen klare stjerner har likevel antikke arabiske navn, og andre er døpt i nyere tid, blant annet de to hovedstjernene i stjernebildet Delfinen. De heter Sualocin og Rotanev og er navnet etter en Nicolaus Venator.

Men begrensningen gjelder ikke innen vårt eget solsystem. Hvis man er den første som oppdager et lokalt himmellegeme, og observasjonen kan bekreftes, kan man innen ganske liberale rammer tildele objektet, som kanskje er en asteroide, navn etter eget valg. Det er altså smart å bli hobbyastronom hvis man ønsker en navnebror på stjernehimmelen.

Les mer om hvordan stjerner oppstår.