Neutron star

Kan en nøytronstjerne ha evig liv?

En nøyronstjerne dør bare hvis den er svært uheldig.

Nøytronstjerner oppstår når store og tunge stjerner avslutter sitt liv i en supernovaeksplosjon. I eksplosjonen bryter stjernens sentrale deler sammen og danner en meget kompakt kule av nøytroner.

Den nydannede nøytronstjernen sitter altså i supernovaeksplosjonens sentrum, der mesteparten av stjernen kastes til alle kanter med en fart på mange tusen kilometer per sekund. Når dette skjer, roterer nøytronstjernen fra 10 til 100 ganger per sekund og har også et svært sterkt magnetfelt som kan fange elektrisk ladede partikler fra gassene omkring. Gassene faller ned på de to magnetiske polene, og det oppstår en sterk radiostråling som sendes ut som to kjegler fra de magnetiske polene. Dermed er en pulsar født.

Med tiden vil nøytronstjernens hastighet avta og radiostrålingen svekkes. På det tidspunktet er nøytronstjernen i praksis umulig å observere fordi den nesten ikke sender ut noen form for stråling. Vi kjenner noen tilfeller av at nøytronstjerner sirkler rundt hverandre.

Er avstanden mellom dem liten, blir ikke banen helt stabil fordi nøytronstjerner mister energi ved å sende ut gravitasjonsbølger. Som følge av energitapet vil de to nøytronstjernene nærme seg hverandre stadig mer og til slutt brake sammen i en gigantisk eksplosjon. Resultatet er at det opp-står et svart hull av de to uheldige nøytronstjernene som dermed er borte for alltid.