Krabbetåken

Når en stjerne eksploderer i en supernova, etterlater den seg et spor av galaktisk støv.

© NASA

Jakten på supernovaer er i full gang – og astronomene trenger hjelp fra deg

Astronomer bruker supernovaer til å regne ut avstander i universet. Men de har ikke nok av de eksploderende stjerner å måle ut fra, og derfor trenger de nå hjelp fra deg.

24. mai 2017 av Babak Arvanaghi

Når store stjerner dør, skjer det med et voldsomt brak og et kraftig lysglimt, som overstråler den galaksen stjernen bor i.

Den voldsomme typen stjernedød – som vi kaller en supernova – etterlater seg en enorm mengde kosmisk støv og i visse tilfeller en såkalt nøytronstjerne eller et sort hull.

Ved å se på hvor lang avstanden er til en supernova, og hvor mye universet har utvidet seg siden lyset forlot den kraftige eksplosjonen, kan astronomene bestemme hvor raskt universet utvider seg.

Delta i jakten

Men det krever at astronomene har mange supernovaer å basere seg på.

Derfor har et forskerteam fra Australian National University bedt folk flest om hjelp til å finne flere supernovaer.

Forskerne ber deg se på en lang rekke bilder. Hvis du støter på noe som kan være en supernova, skal du markere dette. Forskerteamet gjennomgår alle disse bildene og sjekker om der er snakk om supernovaer.

På nettstedet skal du lete etter hvite flekker i teleskopbilder av verdensrommet.

Få ditt navn udødeliggjort

Du skal ikke bekymre deg om du kan nok om supernovaer. Før du klikker deg gjennom bildene, får du en kort – og enkel – introduksjon til hva du skal se etter.

Forskerne håper de nå kan få unna flere års arbeid på noen få minutter.

Hvis du skulle være så heldig å finne en supernova, vil du få offentliggjort ditt navn som en av fenomenets oppdagere.

Du kan delta i prosjektet her.