Hvor dannes det flest stjerner?

Vi hører ofte om steder i universet der det fødes nye stjerner. Hvor dannes det flest, og hvorfor?

1. september 2009

I enkelte galakser skjer det en ekstremt hurtig og voldsom dannelse av nye stjerner. Det gjelder de såkalte starburst-galaksene, der antallet nyfødte stjerner er blant det høyeste i hele universet. Starburst-galaksene har ikke vært gransket så lenge, men det ser ut til å være nær forbindelse mellom dem og de som kalles aktive galakser. De aktive galaksene har et meget lyssterkt sentrumsområde der det sendes ut tusenvis av ganger mer energi enn fra alle galaksestjernene til sammen.

Astronomene mener energien kommer fra et tungt svart hull som hele tiden tiltrekker seg stoff. På veien mot undergangen i det svarte hullet varmes stoffet opp til milliarder av grader, og dette gir energien til den voldsomme dannelsen av nye stjerner. I galaksen M82 dannes det eksempelvis omkring 10 ganger så mange stjerner som i Melkeveien, vår egen galakse.

Galaksen M82 har med sitt forrevne utseende hittil vært en gåte for astronomene. Men nå mener man at det skyldes stjernedannelsen i galaksens sentrum.

Les mer om hvordan stjerner oppstår.