Sorte skyer i Melkeveien
Sort sky

Den mørke skyen Hestehodetåken trer fram i stjernebildet Orion.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Gigantiske svarte skyer skygger for Melkeveien

På en måneløs natt i november kan du se de mørke stjernetåkene som blokkerer for utsynet vårt til galaksens sentrum. Med et vanlig teleskop kan du ta utrolige bilder av Melkeveiens svarte vidundere.

15. november 2017 av Jesper Grønne

Mellom stjernene i universet finnes det enorme mørke skyer av stjernestøv. På en kveld med nymåne, når månelyset er på sitt svakeste, kan du se de gasskyene som blokkerer lyset fra Melkeveiens sentrum med det blotte øyet.

Med et teleskop får du det beste utsynet til de mørke skyene i galaksen, blant annet den såkalte Hestehodetåken.

Bli med ESO og Illustrert Vitenskap til Chile og opplev en total solformørkelse

Du kan også se mørke skyer i de fjerne galaksene M64, M65 og M104.

Noen mørke tåker er vanskelige å se direkte i teleskopet. Men hvis du tar et bilde av dem, kan du ofte se dem helt tydelig på skjermen.

Slik gjør du

• For å se de mørke tåkene i Melkeveien må du finne et sted uten lysforurensning. En natt i tiden rundt nymåne, altså 18. november, er det beste tidspunktet.

• Den enkleste måten å finne de mørke tåkene er å bruke et teleskop med såkalt GoTo-utstyr. Det er en anordning som kan peke teleskopet i riktig retning på stjernehimmelen.

• Du kan ta bilde av Hestehodetåken hvis du taster inn «IC 434» i teleskopets GoTo-styring. Monter et kamerahus på teleskopet med en passende adapter. Deretter fokuser du og eksponerer i for eksempel 30 sekunder.

Få flere nyheter fra vitenskapens verden med Illustrert Vitenskaps nyhetsbrev

Visste du at:

Melkeveiens svarte skyer består av mikroskopisk stjernestøv av blant annet is og såkalte silikater. En enkelt sky kan inneholde mer materie enn tusenvis av stjerner til sammen, og i de mest kompakte områdene kan nye stjerner bli dannet.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK