En supernova full av bobler

Astrofysikere har konstruert et 3D-bilde som for første gang viser seks hulrom fulle av bobler i restene etter en supernova-eksplosjon. Hør forklaringen her.

Forskere oppdager bobler i supernovarester

Kassiopeia A, som er de klart lysende restene etter en supernovaeksplosjon, inneholder seks hule bobler.

Det viste et nytt 3D-bilde som amerikanske astrofysikere nylig konstruerte.

Forskerne målte den elektromagnetiske strålingen fra restene av eksplosjonen og fant stoffene som sendte ut lyset blant atomer og molekyler som hver har sitt eget spesielle spektrum.

Ved hjelp av nærinfrarød spektroskopi målte forskerne også enkeltdelenes bevegelser i forhold til hverandre.

Supernova inneholder radioaktivt nikkel-56

Boblene skyldes trolig radioaktivt nikkel-56 som dannes i store mengder i supernovaer. Nikkel henfaller til jern under store energiutladninger da nikkelet presser bort alt annet materiale slik at det oppstår hulrom.

Klikk på bildet og gå direkte til forskernes konstruerte 3D-bilde av Kassiopeia A, dvs. restene fra en supernovaeksplosjon.

Forskere gjenskaper en supernova