Døende stjerne får nytt liv

Første observasjon av en stjernes kortvarige gjenfødsel

1. september 2009

Normalt gjennomgår stjernene sin utvikling svært langsomt. Det går milliarder av år fra de fødes til de dør. Men når noen av stjernene nærmer seg slutten av sin livssyklus, skjer det plutselig noe.

Nylig har astronomene ved å studere stjernen Sakurai’s Object fått et enestående innblikk i en stjernes korte, men uhyre dramatiske dødskamp. Fra å være en kald, nesten utbrent såkalt hvit dvergstjerne på størrelse med Jorden vokste stjernen i løpet av noen få år til gigantiske dimensjoner – cirka 100 ganger Solens størrelse.

Stjernen henter sin energi fra forbrenning av hydrogen og helium. Når stjernen nærmer seg slutten av sin livssyklus, blir hele det ytterste skallet avstøtt og danner en såkalt planetarisk tåke. De indre delene av stjernen trekker seg derimot sammen og blir til en kompakt og lyssvak hvit dverg. I slike stjerner finner det vanligvis ikke sted noen kjerneprosesser. Men noen stjerner opplever altså en kort oppblomstring.

Når stjernens indre trekker seg sammen, stiger temperaturen, og det kan i noen tilfeller provosere frem en kortvarig, men kraftig utladning av helium. De gjenoppståtte kjerneprosessene frigir energi, og stjernen vokser lynraskt samtidig med at den avkjøles. Resultatet er at stjernen blir gjenfødt som en enorm stjerne med en radius som kanskje er 10 000 ganger større enn før.

Men renessansen er kortvarig. Stjernen lever bare mellom 10 og 1000 år som gjenfødt kjempe. Deretter vitner bare en hvit dverg og enda en planetarisk tåke om stjernens kortvarige gjenfødsel.

Les mer om hvordan stjerner oppstår.