Død sol danner nye planeter

Som følge av romteleskopet Spitzers innsats har forskerne ved NASAs Jet Propulsion Laboratory fått studere en enorm ring av steiner og støv rundt kjernen av en død stjerne, en såkalt pulsar. Støvringen i banen rundt pulsaren inneholder like mye materiale som det ville gått med til å skape ti jordkloder, og kanskje har det alt dannet seg mindre planeter. Astronomene har lenge grublet over om pulsarene er i stand til å danne planeter rundt seg, men til nå har alle fremlagte teorier vært umulig å føre bevis for. En pulsar er restene av en utbrent stjerne. Når stjernen dør, bryter den sammen, og restkjernen blir så tung at en teskje av den ville veid to milliarder tonn her på Jorden. Derfor har den lille pulsaren et enormt gravitasjonsfelt som har holdt på materialet rundt seg, som deretter har begynt å oppføre seg lik de store støvskyene rundt unge stjerner.