green star

Mislykket stjerne holder bare 25 grader

Astronomene har funnet en ekstremt kald stjerne, en såkalt brun dverg.

21. november 2011

Hvis astronomene ser veldig nøye etter, kan de få øye på stjerner som ikke lyser.

De mislykkede stjernene, som kalles brune dvergstjerner, er vriene å se med vanlige teleskoper, men NASAs romteleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) er i stand til å fange opp den svake infrarøde strålingen.

Nå har WISE lokalisert 100 brune dverger som ingen før har observert. Seks av dem skiller seg ut fra resten ved å være usedvanlig kjølige. Disse stjernene kalles Y-dverger, og de ble påvist nær solsystemet, det vil si bare mellom 9 og 40 lysår herfra.

Den kaldeste av Y-dvergene med navnet WISE 1828+2650 har en overflatetemperatur på bare 25 grader. Det gjør den til den kaldeste stjernen vi har funnet til nå. Til sammenligning holder Solens overflate 5500 grader.

Astronomene bak WISE ville være helt sikre på at det virkelig var snakk om kalde stjerner, og derfor ba de andre astronomer om hjelp. Mange jordbaserte teleskoper i tillegg til romteleskopene Spitzer og Hubble ble også siktet inn mot Y-dvergene slik at målingene skulle bli bekreftet.

De brune dvergstjernene er så små at de aldri blir antent, og de minner mest om gigantiske planeter som svever omkring for seg selv i verdensrommet. Nå vil astronomene studere dvergstjernene for å få bedre forståelse for hvordan stjerner oppstår.

Fordi Y-dvergene ligner enorme gassplaneter, kan studiet av dem også øke astronomenes kunnskap om sammensetningen av slike planeter som sirkler rundt fjerne stjerner.

Tre typer brune dverger

Brune dverger er stjerner som er for små til at hydrogen kan fusjonere til helium inne i dem – derfor lyser de ganske svakt og er nokså kalde. Tegningene viser hvordan stjernene ville sett ut om vi så dem fra et romskip.

Dwarf stars

1. L-dverg De varmeste av de brune dvergene er L-dverger med en overflate-temperatur på cirka 1400 grader.

2. T-dverg Litt kjøligere er de såkalte T-dvergene, nemlig ca. 900 grader.

3. Y-dverg Kaldest er Y-dvergene med en overflate som holder under 200 grader. Eksemplaret man nettopp fant, har ”kulderekorden” blant stjernene med bare 25 grader.