Star VFTS102

Roterende stjerne setter fartsrekord

Ved hjelp av det europeiske kjempeteleskopet Very Large Telescope i Chile har astronomer fått øye på en stjerne som går så fort rundt at den nesten river seg selv i stykker.

Ved stjernens ekvator har man målt farten i periferien til mer enn to millioner kilometer i timen. Det er 300 ganger raskere enn farten ved Solens overflate. Stjernen, som fikk det velklingende navnet VFTS102, veier rundt 25 ganger mer enn Solen og lyser 100 000 ganger kraftigere.

Den høye rotasjonsfarten kan skyldes at stjernen en gang var en del av et dobbeltstjernesystem der stjernene lå svært nær hverandre. Det kom gass strømmende til fra søsterstjernen, og det fikk VFTS102 til å rotere bare fortere og fortere.

Ikke bare roterer stjernen uvanlig raskt, den beveger seg også gjennom universet med en helt annen hastighet enn nabostjernene. Det kan stemme med at VFTS102 ble kastet ut av dobbeltstjernesystemet omtrent på samme tid som søsterstjernen eksploderte som en supernova. For i nærheten har astronomene påvist en pulsar som i realiteten kan være restene av søsterstjernen.