SAO 206462

Nyoppdaget stjerne har spiralarmer

Astronomer har oppdaget en stjerne som er helt spesiell. Stjernen, kalt SAO 206462, er omgitt av enorme spiralarmer av gass og støv.

26. januar 2012

Ved hjelp av det store teleskopet Subaru, som står på den inaktive vulkanen Mauna Kea på Hawaii, har astronomene funnet en stjerne som er helt spesiell. Stjernen, kalt SAO 206462, er nemlig omgitt av enorme spiralarmer av gass og støv.

Første observerte stjerne med spiralarmer

Stjernen er anslått til å være ni millioner år gammel, og den befinner seg cirka 456 lysår fra Jorden i stjernebildet Ulven. Det er ikke helt unormalt å finne en skive av gass og støv rundt en så ung stjerne, men det er første gang det er observert spiralarmer på en stjerne. Spiralarmer er kjent fra galakser, men hittil ikke fra enkeltstjerner.

Dette spesielle mønsteret omkring stjernen kan skyldes planeter som kretser rundt stjernen og får støvet omkring den til å samle seg på den karakteristiske måten.

Astronomene vil nå undersøke stjernesystemet nøyere for å finne ut om det virkelig er planeter rundt den, eller om spiralarmene må tilskrives et helt annet fenomen.