Står det fremdeles flagg på Månen?

1. september 2009

Hver gang NASA lot en av de i alt seks Apollo-ferdene føre astronauter til Månen, ble det plantet et flagg nær landingsstedet. Det dreide seg om helt ordinære nylonflagg festet til en spesiallagd, todelt flaggstang. Den nederste delen ble slått nesten en halv meter ned i den støvete overflaten med en hammer før den øvre delen med flagget ble montert. Langs flaggets øverste langside var det festet en teleskopstang som satt fast i flaggstangen slik at flagget skulle stå som foldet ut av vinden på det atmosfæreløse himmellegemet. På Månen får ingen vind flaggene til å blafre, så i prinsippet kan de stå der i tusenvis av år. Astronauten Buzz Aldrin har imidlertid fortalt at flaggstangen han og Neil Armstrong reiste, veltet idet landingsfartøyet lettet fra Månens overflate. De fargerike flaggene ble ivrig fotografert av astronautene på Månen, men i dag er flaggene trolig mindre spennende å se på. De er nok blitt bleket av den kraftige ultrafiolette strålingen fra Solen. Det kan også tenkes at flaggene i dag har mistet fargen fullstendig og er helt hvite.