perseiderne

Stjerneskudd i tusenvis strømmer over himmelen

Når vi krysser sporet av en fjern komet, oppstår et festfyrverkeri av stjerneskudd. Her får du guiden som gir deg den beste opplevelsen av meteorsvermen Perseidene.

8. august 2016 av Rosina Hein Bertelsen

Fra 11. til 13. august kan du se en mengde stjerneskudd – og få oppfylt alle dine ønsker.

Kometen Swift-Tuttle passerer det indre solsystemet, mellom sola og Jupiter, hvert 133. år, og den etterlater et spor av støv og småstein.

Selv om kometens bane sender den vekk fra jorda, blir sporet værende i det indre solsystemet, og vi passerer sporet fra halen hvert eneste år.

100 stjerneskudd i timen

Fra jorda kan vi se støvet og småsteinene som et virkelig festfyrverkeri av stjerneskudd, når de små partiklene brenner opp i atmosfæren vår.

Den årlige begivenheten har fått navnet Perseidene, og med litt flaks og klart vær kan du oppleve opp mot 100 stjerneskudd i timen.

SE HVORDAN DU FANGER STJERNESKUDDENE PÅ BILDER

Brennende partikler blir til stjerneskudd

Perseidene kommer inn i jordas atmosfære med en hastighet på 60 kilometer i sekundet. Lufta foran dem presses sammen og varmes opp til over 1000 grader.

De høye temperaturene får de små meteorene til å brenne opp, og det er disse brennende partiklene vi ser som stjerneskudd.

Stjerneskudd og ildkuler

Forrige gang vi kunne se kometen Swift-Tuttle med en kikkert, var i 1992. Neste gang blir i 2126.

Hvert år passerer ca. 30 meteorsvermer som er synlige fra jorda. En meteor som er klarere på himmelen enn planeten Venus, kalles en ildkule.