Planets 12/2014

Hvor ofte står planetene på rad?

Nå og da kan man se to planeter nær ved hverandre på himmelen. Men kan alle de åtte planetene også komme til å stå på linje?

7. august 2014

Solsystemets åtte planeter går i baner rundt Solen med ulike omløpstider som spenner fra Merkur, 88 dager, til Neptun, 165 år. Venter man lenge nok, vil planetene en dag komme til å befinne seg i omtrent det samme området av himmelen sett fra Solen. Men de vil aldri kunne stå helt nøyaktig på linje fordi de ikke beveger seg rundt Solen i nøyaktig samme plan.

Fem planeter på rad

Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn kan vi se med det blotte øye. Sett fra Jorden sto de alle, sammen med Solen og Månen, innenfor en vinkel på 16 grader 5. februar 1962 samtidig med en total solformørkelse.

Når to eller flere planeter er synlige innenfor det samme begrensede området av himmelen, kaller astronomene det en konjunksjon. Et par ganger i hvert århundre samles de fem klareste planetene på himmelen. Det inntraff 5. mai 2000, og neste gang blir først 8. september 2040.

Nesten på rad i år 2854

De to ytterste planetene, Uranus og Neptun, som vi bare kan se i teleskop, møtes bare med cirka 172 års mellomrom, og det forekommer selvsagt enda sjeldnere at de øvrige planetene kan ses på det samme himmelutsnittet. Derfor må vi helt frem til år 2854 før alle de åtte planetene kommer i nærheten av å stå på linje.

Les mer om planeter i solsystemet.