solformørkelse bilde til nyhetsartikkel

Solformørkelse skal gi ny kunnskap om Solens ville utbrudd

Under en total solformørkelse har forskerne optimale forhold til å studere vår stjerne, Solen, og de enorme solutbruddene på overflaten. Når solformørkelsen inntreffer 20. mars 2015, håper forskerne derfor å lære nytt om Solens ekstreme vær.

23. februar 2015 av Rolf Haugaard Nielsen

Solformørkelse gir mulighet til å observere Solens korona

Syv satellitter sender konstant bilder og data om Solen hjem til forskere på Jorden. Men bare under en total solformørkelse har astronomer mulighet til samlet å observere hele Solens ytterste atmosfære, koronaen.

Under den totale solformørkelsen over Færøyene og Svalbard 20. mars 2015 har forskerne derfor ideelle muligheter til å løse noen av stjernens største gåter. Men de må være kjappe fordi formørkelsen er total i bare få minutter.

Solens gassbobler kan ses under en total solformørkelse

Forskerne håper blant annet å få svar på hvorfor Solen med jevne mellomrom sender ut en gassboble på flere milliarder tonn, kalt en koronal masseutkastelse.

Noen ganger avfyres gassboblen med kurs direkte mot Jorden, der den kan lamme elforsyningen og global kommunikasjon.

Solutbrudd har styrke som 11 000 milliarder atombomber

I dag vet forskerne at gassbombene antennes av et annet slags solutbrudd, kalt solfakler, som er enorme lysglimt med en styrke tilsvarende 11 000 milliarder Hiroshima-atombomber.

Solfakler fører likevel ikke alltid til koronale masseutkastelser, noe som undrer forskerne. Lykkes forskerne å observere en solfakkel etterfulgt av en koronal masseutkastelse under den totale solformørkelsen, kan de detaljerte bildene gi ny kunnskap om sammenhengen mellom de to ville solutbruddene.

Solformørkelse skal avsløre Solens hemmeligheter

Den totale solformørkelsen over Færøyene og Svalbard 20. mars 2015 skal bl.a. også hjelpe forskerne med å oppklare hva som driver solvinden, og hvorfor Solens korona er ufattelig varm.

Dykk ned i detaljene med Solens mange uoppklarte gåter i artikkelen:

[App-link: Solen går blir svart]