SDO-satellitten er 4,5 meter høy og veier 3100 kg.

© Shutterstock

NASA-fartøy fanger solformørkelse i rommet

NASAs SDO-satellitt har nettopp fanget opp de spektakulære bildene av en delvis solformørkelse i rommet - og du får også lov å se den her.

31. mai 2017 av Nanna Vium

Hold øye med solaktiviteten alle dager i uken - hvert eneste sekund.

Slik lyder jobbeskrivelsen for NASA-satellitten Solar Dynamics Observatory, som siden 2010 har gått i bane rundt solen.

Og selv om det kanskje høres ut til å bli lange dager på jobben, skjer det likevel at den fanger opp noe som får astronomene til å hoppe opp fra stolen.

Det skjedde torsdag 25. mai, da satellitten fanget opp en delvis formørkelse i rommet da Månen danset seg inn foran Solen.

NASA frigir animasjon

Formørkelsen varte i nesten en time fra rundt klokken 20.30 norsk tid, da Månen på formørkelsens høyeste dekket hele 89 prosent av den glovarme overflaten  på Solen.

Det har fått NASA til å frigi en liten animasjon som raskt viser den astronomiske spesialforestillingen slik den så ut fra SDO-satellitten.

Du kan se den nedenfor: