The sun

Soltornadoer: Gammel solgåte løst

Gigantiske soltornadoer varmer opp Solens atmosfære

30. mai 2013

I mange år har astrofysikerne undret seg over hvorfor det ytterste laget av sol-atmosfæren – koronaen – som har en temperatur på ca. 2 000 000 °C, er så mye varmere enn Solens overflate som holder 6000 °C. Egentlig burde overflaten vært varmere fordi den befinner seg nærmere Solens glødende kjerne.

Nå mener forskere ved Institutt for teoretisk astrofysikk, UiO, at de har løst gåten. Gigantiske tornadoer pumper energi kontinuerlig fra soloverflaten og ut i koronaen, og sørger for at Solens ytterste atmosfære oppnår en ekstremt høy temperatur.

Forskernes konklusjon bygger på bl.a. høyoppløste bilder tatt av NASA-sonden Solar Dynamics Observatory (SDO) og det svenske 1-m-solteleskopet SST på Kanariøyene. Bildene viser tydelig 14 magnetiske tornadoer som strekker seg hele veien fra Solens overflate opp til koronaen.

Soltornadoer med plasma og magnetisk energi

De gigantiske tornadoene ligner mye på de jordiske, men rommer glovarm plasma og magnetisk energi. De måler nesten 3000 x 1500 km i høyde og bredde og har en spinnhastighet på ca. 300 000 km/t. Forskerne tror at det til enhver tid raser 11 000 tornadoer på Solens overflate.

Eksperter hevder at en bedre forståelse av soltornadoene kan gi grunnlag for ny energiproduksjon på Jorden. "Lærer vi hvordan naturen varmer opp magnetisert plasma, kan vi kanskje en dag ta prosessen i bruk for å utvikle den nødvendige teknologien til å produsere gratis, forurensningsfri og grønn energi," uttaler solfysikeren Robertus Erdélyi ved University of Sheffield.

Vil du vite mer om Solen?

Se vårt store tema med bilder, quiz og massevis av lesestoff. Besøk soltemaet