Solar Core

Solens indre kan avsløre solutbrudd

Nøyaktige satellittbilder gir nye inntrykk av solplasmaet.

5. mai 2014

Modeller er usikre

Astrofysikerne holder øye med solaktiviteten for å forutsi klimaendringer og solutbrudd som forstyrrer kommunikasjonssatellitter og annet elektronisk utstyr. Men modellene som astrofysikerne benytter, er usikre, og nå vet forskerne hvorfor:

Satellittbildene av Solens overflate, som modellene er basert på, er for dårlige. Nye og 16 ganger mer detaljerte bilder fra NASAs satellitt Solar Dynamics Observatory viser at Solens indre oppfører seg nokså annerledes enn før antatt.

Ny viden om aktivitet på Solen

Under soloverflaten beveger magnetisk plasma seg frem og tilbake mellom de to polene som en form for indre dynamo. Hvert 11. år når solaktiviteten sitt maksimum, og polene bytter plass. Forskerne trodde før at plasmaet flytter seg fra ekvator mot polene og tilbake igjen i en eneste stor sirkelbevegelse. Men de nye bildene som NASA-satellitten tok hvert 45. sekund i to år, viser at plasmaet i Solens indre inntar sirkelbevegelser som foregår i to lag.

Astrofysikerne ved The Hansen Experimental Physics Laboratory, NASA og Stanford University har analysert de utallige bildene og jobber nå med å rette opp modellene slik at de i fremtiden kan forutsi solaktivitet og solutbrudd langt mer nøyaktig enn nå.