NASA sun_01

Solen går amok

NASAs solkikkert Atmospheric Imaging Assembly stirrer uavbrutt på Solen. Instrumentets fire teleskoper har til sammen tatt over 100 millioner bilder av alt fra solflekker til store solutbrudd.

26. januar 2015 av Carsten Nymann

Romorganisasjonen NASAs solobservatorium henger i bane 35 000 kilometer over Jorden og gjør en gjerning som ville gitt de flest av oss hodepine.

Helt siden oppskytingen i 2010 har instrumentene på satellitten Solar Dynamics Observatory nemlig stirret uavbrutt på Solen.

Kronjuvelen blant instrumentene er "Atmospheric Imaging Assembly (AIA)", som har tatt over 100 millioner bilder av Solen.

AIA bruker fire teleskoper som hver 12. sekund samarbeider om å ta åtte bilder av Solen ved 10 forskjellige bølgelengder.

Solen i ultrahøy oppløsning

Den høje frekvensen gjør det mulig for astofysikerne å observere hendelser langt inne i Solens korona i absolutt høyeste oppløsning.

Koronaen er det ytterste laget av Solens atmosfære og består blant annet av plasma (ioniserte gasser), som Solen sender ut.

Koronaen ser ut til å ligge nær Solen, men den rekker millioner av kilometer ut i rommet.

Galleri med de beste bildene av Solen

Fordi selve Solen sender ut så mye lys, kan koronaen bare ses fra Jorden under solformørkelser.

AIAs teleskoper er likevel i stand til å fotografere Solen i detalj til enhver tid fra sin posisjon høyt oppe over jordoverflaten.

I galleriet over har NASA valgt ut en liten serie av noen av de mest oppsiktsvekkende bildene av Solen.

Solen eksploderer og skaper nordlys