Sun storm

Hva er en solstorm?

Kraftige utbrudd fra Solen kan forstyrre Jordens magnetfelt. Disse utbruddene kalles også for solstormer.

Solen har et evig varierende magnetfelt. Iblant frigis en del av den magnetiske energien i kraftige eksplosjoner i Solens øvre atmosfære. De voldsomme solutbruddene kalles også solstormer, og særlig når de skaper problemer her på Jorden.

Under et solutbrudd blir det kastet enorme mengder materie ut i rommet, og hvis skyen av varme gasser med tilhørende magnetfelt (en såkalt koronal masseutkastning), treffer kloden vår, kan det føre til forstyrrelser i Jordens magnetfelt.

Forstyrrelsene blir størst i nærheten av polene der de kan gi opphav til et ekstra fabelaktig nordlys, men også indusere feil i elektriske kretser. Lange høyspentstrekk er spesielt utsatt, noe omkring seks millioner kanadiere fikk merke på kroppen 13. mars 1989 da hele strømforsyningen i Québec ble brutt etter et solutbrudd.

Radiokommunikasjon og signalene til GPS-systemet kan bli forstyrret i flere dager, og elektronikken i satellitter og romsonder ligger utsatt til. Derfor kan en betydelig solstorm få store konsekvenser.

Myndighetene overvåker kontinuerlig aktiviteten på Solen og varsler om solstormer som kan treffe Jorden, slik at elprodusentene rekker å koble ut sårbare transformatorstasjoner.