Parker Solar-sonden blir den første i romfartens historie som skal på besøk i solas glohete atmosfære.

Nasa-sonde skal berøre sola

Aldri har en romsonde vært bedre beskyttet enn Parker Solar, og med god grunn: Det lille fartøyet sendes nå av sted mot sola, som det første vitenskapelige instrumentet som skal berøre solas glohete atmosfære.

6. desember 2017 av Mikkel Meister & Martin Bernth

Nasa sender nå den første romsonden inn til solas glohete atmosfære, koronaen, og den er beskyttet av et solid varmeskjold.

Parker Solar vil i løpet av sju år passere sola 24 ganger og foreta de første direkte målingene av koronaen.

Det skal hjelpe forskerne med å løse solas største gåte: Hvorfor er atmosfæren varmere enn overflaten?

Sonde knuser fartsrekorder

Raskeste oppskyting:

Med en fart på over 65.000 km/t vil Parker Solar bli den raskeste farkosten som forlater jorda.

Høyeste toppfart:

692.000 km/t i forhold til sola. Så vanvittig blir sondens fart under den nærmeste passasjen, noe som vil gjøre den til historiens raskeste menneskeskapte objekt.

Solas overflate, den såkalte fotosfæren, har nemlig en temperatur på om lag 5500 grader, mens temperaturer i koronaen kan nå tre millioner grader.

Det er som om lufta rett over en kokeplate er flere hundre ganger varmere enn selve kokeplaten.

Det strider ikke bare mot sunn fornuft, men også mot termodynamikkens andre lov, som slår fast at termisk energi alltid overføres fra et varmere objekt til et kaldere – aldri omvendt.

En av forskernes teorier om årsaken er at millioner av såkalte nanosolutbrudd hvert sekund trekker ut varm plasma fra stjernens indre i atmosfæren.

Men forskerne kan ikke være sikre før et vitenskapelig instrument har vært inne i koronaen, og derfor har verdens astronomer ventet i tiår på Parker Solar-prosjektet.