Solen top

NASA kan ha løst Solens gåte

Ved hjelp av bilder fra satellitten IRIS holder NASA nå på å løse et av de eldste mysteriene ved Solen: hvorfor er atmosfæren flere hundre ganger varmere enn overflaten?

13. desember 2016 av Nanna Vium

Hvis du står ved et bål og begynner å svette, vil den mest logiske reaksjonen være å ta et par skritt tilbake, der temperaturen er lavere.

Men den logikken fungerer ikke rundt Solen.

Der er den ytre atmosfæren, den såkalte koronaen, oppimot 500 ganger varmere enn selve overflaten, som "bare" har en temperatur på rundt 5500 grader Celsius.

Og den temperaturforskjellen er et mysterium som har skapt hodebry for forskerne helt siden det ble oppdaget tilbake på 1940-tallet.

Takket være NASA-satellitten IRIS er de nå nær en løsning.

>>Opplev sort sol over sørstatene når en total solformørkelse rammer USA. Les mer her.

Satellitt gransker Solens atmosfære

I videoen kan du lære mer om en av Solens eldste gåter.

IRIS, Interface Region Imaging Spectograph, ble skutt opp i juni 2013 for å granske Solens korona og de kompliserte prosessene som utspiller seg rundt Solens overflate

Og nå viser UV-bilder fra satellitten at den høye temperatur i koronaen sannsynligvis skyldes varmebomber forårsaket av Solens mange kaotiske magnetfelter.

Magnetfelter skaper varmebomber

”Vi kunne se hvordan varmen fôr opp og ned i koronaen” forteller forskningslederen, Paola Testa, ved Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics.

Det stemmer overens med tidligere modeller fra Oslo, der magnetfeltene også forårsaker varmebomber.

Forskere understreker likevel at det kan være andre mekanismer som også påvirker. Men ikke desto mindre kan den nye oppdagelsen bli en viktig brikke i et over 60 år gammelt astrofysisk puslespill.