Sonden, som er på størrelse med en bil, skal sendes i bane rundt sola 6,5 millioner kilometer fra overflaten.

© NASA/Johns Hopkins

Nasa hasteinnkaller til pressekonferanse: Vil helt tett på sola

Onsdag ettermiddag presenterer Nasa offentligheten for detaljene for et nytt prosjekt som skal bringe menneskeheten tettere på sola enn noen gang før.

31. mai 2017 av Nanna Vium

Akkurat nå planlegger Nasa et prosjekt der en sonde for første gang skal sendes helt inn i atmosfæren til sola.

Det skriver romfartsorganisasjonen i en pressemelding.

Detaljene for ferden blir avslørt under en pressekonferanse som sendes live og direkte fra University of Chicago klokken 17.00 onsdag norsk tid.

Du kan følge pressemeldingen via Nasas egen kanal HER.

Møter brutal varme

Se mer om Solar Probe Plus i denne videoen.

>> ECLIPSE2017 - Noen få billetter igjen: Gå ikke glipp av et enestående syn, som brenner seg fast på netthinnen for alltid. Bestill din plass med det samme.

Prosjektet, som har fått navnet Solar Probe Plus, er planlagt å brake av sted sommeren 2018, da sonden skal sendes i bane rundt sola i en avstand på 6,5 millioner kilometer over en periode på sju år.

Det er det nærmeste vi noen gang har vært stjernen vår. Og det betyr at romfartøyet kommer til å møte brutal varme og stråling – de tøffeste forholdene i romfartens historie.

Du kan følge nedtellingen og gå på oppdagelsesferd i i den glovarme romferden her.

Utforsker destruktive stormer

Målet med Solar Probe Plus er blant annet å granske solas ytre atmosfære og løse noen av de eldgamle mysteriene som fortsatt omhyller stjerners fysikk.

Forskerne håper samtidig at data fra sonden kan fortelle oss mer om de solstormene som kan forstyrre jordas magnetfelt og lamme satellitter, strømforsyning og kommunikasjon.