Solen truer oppdrag til Mars

Marsoppdrag trues av Solen

Både NASA og det private selskapet Mars One vil sende mennesket til Mars. Men nye beregninger viser at Solen kan sette en stopper for oppdragene.

5. januar 2015 av Anne Lykke

Forskere ved University of New Hampshire har i en ny vitenskapelig artikkel vurdert at Solen kan hindre fremtidige bemannede reiser ut i rommet – for eksempel til Mars.

Flere organisasjoner satser beinhardt på å sende mennesker til Mars, bl.a. NASA og det private selskapet Mars One.

En romreise til Mars krever flere måneder i et romskip der astronautene ikke er beskyttet av Jordens magnetfelt eller atmosfære. Mennesket i rommet er under heftig påvirkning av Solen, og det er her problemene oppstår.

Vinder fra Solen beskytter astronauter

Nye undersøkelser viser nemlig at Solens aktivitet er uvanlig lav, og sannsynligvis synker enda mer i fremtiden. Lav aktivitet fra Solen betyr svakere solvinder. Faktisk er aktiviteten nå så lav at et lignende nivå ikke er sett på over 100 år.

Før har vindene fra Solen vært sterke og hindret farlig kosmisk stråling i den indre delen av solsystemet. Men med svak solvind vil mange flere farlige stråler nå ut til planetene, f.eks. Mars.

Mens Jorden er beskyttet av sin egen atmosfære og magnetfelt, vil astronauter ute i rommet bli bombardert med stråler fra Solen – både radioaktiv stråling og flere typer elektromagnetisk stråling.

Mars beskytter ikke mot stråling fra Solen

En tur til Mars tar et halvt år med de nåværende romfergene, men med den voldsomme strålingen fra Solen vil astronauter bare kunne oppholde seg 8–10 måneder i rommet i fremtiden. Derfor vil en returreise på over et år involvere stor risiko for strålingssyke.

Mens NASA pønsker på å frakte mennesker tur-retur til Mars, tilbyr Mars One sine astronauter bare en enveisbillett.

Mars One-astronautene når ikke opp til en dødelig dose fra Solen i romfergen. Likevel vil marsbeboerne angivelig – selv hvis de beskytter seg mot Solen – bli utsatt for store doser stråling gjennom et helt liv på Mars.

Mars One: Vanvidd eller visjonært?

Folkene bak Mars One hevder at mennesket kan overleve på Mars med nåtidens eksisterende teknologi.

I den store artikkelen Enveisbillett til Mars faktasjekker vi og setter søkelys på utfordringene som vil møte de nye "marsboerne". Les artikkelen her:

Vi får kortere tid i rommet

Aktiviteten fra Solen synker, og det medfører at mengden skadelig stråling øker. Den tiden et menneske kan oppholde seg i rommet uten å dø av strålingen vil derfor med tiden forkortes – ifølge beregninger med helt opptil 20%.

I DAG: 300 DAGER En kvinne på 30 år kan i dag oppholde seg 300 dager i rommet.

I FREMTIDEN: 240 DAGER I fremtiden vil kvinnen kunne oppholde seg ca. 20% kortere tid – eller 240 dager i rommet – eller bare cirka åtte måneder.