Hvor langt borteer Solen synlig?

Hvor langt fra solsystemet må man dra før Solen ikke lenger er synlig?

1. september 2009

I prinsippet kan Solen ses på uendelig langt hold fordi lys ikke kan forsvinne hvis det får lov til å bevege seg uhindret gjennom universet uten å møte interstellart støv. I praksis avhenger det selvsagt av hvilke ressurser mulige observatører har til rådighet. Tenker man seg at en fremmed sivilisasjon er i besittelse av instrumenter som de beste man har på Jorden, er svaret at Solen kan ses på en avstand tilsvarende Melkeveiens diameter, altså cirka 100 000 lysår. Det betyr at man faktisk kan få øye på Solen fra den andre siden av vår lokale galakse. Men bruker man synet uten forsterkning, er forholdet et helt annet. På Pluto, den ytterste planeten i solsystemet, vil Solen fortsatt være himmelens klareste stjerne, men lysstyrken vil allerede være så redusert at den vil se ut som andre stjerner. Hvis man befinner seg på en av de nærmeste nabostjernene som ligger fire–fem lysår borte, vil Solen på ingen måte skille seg ut, men bare så vidt være synlig.