Sollisten

10 ting du ikke visste om solen

Den holder en fart på 800 000 km/t, inneholder alle farger, og så er det et rent lykketreff at den kan bli formørket. Vi har samlet en rekke fakta om vår livgivende stjerne, solen.

3. oktober 2016 av Babak Arvanaghi

1. Vår egen G2V

Sentrum i solsystemet vårt er en stjerne klassifisert som en G2V – også kjent som en gul dverg.

Sammenlignet med andre stjerner har gule dverger en gjennomsnittlig størrelse. Vår stjerne lyser klarere enn 85 prosent av de andre stjernene i Melkeveien. Med en alder på ca 4,6 milliarder år er den middelaldrende – altså nesten halvveis i livet.

2. Millioner av kloder

Hvis solen var hul, kunne den fylles opp med 960.000 jordkloder. Men hvis vi forestiller oss at klodene hadde en form som gjorde at det ikke var noe tomt rom mellom dem når de ble puttet inn i den hule solen, ville det være plass til 1,3 millioner.

Eller så kunne man banke 11 990 jordkloder flate og bruke dem til å dekke hele solens overflate.

3. Formørkelser er et lykketreff

Ved en solformørkelse plasserer månen seg mellom solen og jorden og skygger for lyset. At solformørkelser i det hele tatt kan finne sted, er et rent lykketreff.

Solen er 400 ganger større enn månen, men månen er 400 ganger nærmere jorden. Derfor kan månen dekke over solen.

>> Opplev solformørkelsen i 2017 med Illustrert Vitenskap

4. Solen har en bane

Akkurat som vi går i bane rundt solen, går solen i bane rundt sentrum av Melkeveien – et supermassivt sort hull. Solsystemet bruker omkring 240 millioner år på å gjennomføre en rundtur.

Det betyr at solen har gjennomført 18-20 slike runder i sin levetid, og at den har nådd 0,0008 ganger rundt i den tiden mennesket har eksistert.

5. Varmt i høyden

Solens overflate har en temperatur på omkring 5500 °C. Varmt, men langt fra de temperaturene som hersker i det ytterste av stjernens atmosfære – koronaen. Her er det mellom 1 og 3 millioner grader.

Det er likevel ingenting sammenlignet med stjernens kjernetemperatur, som er på vanvittige 15 millioner grader.

6. En tungvekter

1.989.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kg veier solen – cirka 332.946 ganger så mye som jorden. Faktisk utgjør solen 99,8 prosent av all masse i solsystemet.

Av de siste 0,2 prosentene er det Jupiter som legger beslag på det aller meste, så jorden utgjør bare en brøkdel av en brøkdel av massen i solsystemet.

Seks ti-milliarddeler av solens vekt utgjøres av gull – i alt ca.1.200.000.000.000.000.000.000 kg.

7. Den perfekte kule

I 2012 klarte forskere fra University of Hawaii å måle forskjellen mellom solens diameter ved ekvator og ved polene. Solen er 1,4 millioner kilometer i diameter, men forskjellen var på bare ca. 10 kilometer.

Hvis solen var på størrelse med en badeball, ville avviket vært mindre enn tykkelsen av et menneskehår. Det gjør solen til den mest perfekte naturlig skapte kulen forskerne har observert.

8. Den er helt hvit

Fra jorden ser solen ut til å være gul. Men det skyldes at atmosfæren vår stanser en del av lyset. Hvis vi observerte solen fra verdensrommet, ville den være hvit.

Solen sender ut lys i alle farger vi kjenner til (det er den blandingen vi ser som hvit). Det kan vi se ved regnbuer og når lyset blir brutt gjennom et prisme.

9. Skinner kraftigere år for år

I solens kjerne foregår en fusjonsprosess hvor hydrogen blir til helium. Etter hvert som mengden av helium stiger, lyser solen kraftigere og kraftigere – en økning på 10 prosent per 1 milliard år.

Om 1 milliard år lyser stjernen vår så kraftig at alt vann på jorden overflate vil fordampe, og livet som vi kjenner det, vil opphøre.

10. Om 5 milliarder år er det slutt

Når stjernen vår blir dobbelt så gammel som den er nå, har den brukt opp alt hydrogenet sitt, og da vil den gå over til å gjøre helium om til karbon. Det får solen til å utvide seg og bli til en rød kjempe.

Merkur og Venus blir slukt opp av solen, og jorden ryker kanskje også med.

Etter 100 millioner år som rød kjempe har solen brukt opp all sin energi og trekker seg sammen igjen. Den ender sine dager som en hvit dverg – en tettpakket klump med en masse halvparten som stor som dagens sol og en størrelse omtrent som jorden.

Kilder: NASA, Space.com, The Guardian, Wikipedia, Universe Today, The Guardian.