Når Jupiter og månen er synlig i samme område på himmelen, kalles det for konjunksjon. Og det skjer akkurat nå.

© NASA / Peter Freiman

Se planetenes konge i pardans med månen

15. februar kan du se solsystemets største planet, Jupiter, som en klar og lysende prikk på himmelen – rett ved siden av månen.

13. februar 2017 av Jesper Grønne

Et sjeldent syn oppstår når solsystemets gigant og vår egen måne er å finne like ved siden av hverandre.

Fram til klokken 7 på den 15. februar kan du finne månen og Jupiter om lag 18 grader opp på himmelen.

Tydeligst før klokken 7

Står du tidlig opp denne dagen, kan du se objektene i en litt mer sørlig retning, men etter klokken 7 vil skumringslyset ødelegge opplevelsen.

Månen finner du lett på himmelen, og Jupiter befinner seg litt til venstre for den.

Se mot månen og så litt til venstre tidlig om morgenen 15. februar. Der har du Jupiter i en sjelden posisjon.

Se Jupiters måner med en kikkert

Med en vanlig kikkert vil du kunne se fire små prikker rundt Jupiter.

De er planetens fire måner: Europa, Io, Ganymedes og Callisto. Bytter du ut kikkerten med et lite teleskop, vil du se de små månene enda tydeligere.

>> Interessert i himmellegemene? Bli med på solformørkelsestur til USA!

Med et større teleskop med en brennvidde på 1000–2000 mm kan du oppleve enda flere detaljer, som Jupiters skybelter og en rekke krater, fjell og sletter på vår egen måne.

Objekter fra fjern og nær møtes

Når to eller flere himmellegemer står like ved hverandre på himmelen, er det ikke nødvendigvis fordi de fysisk er tett på hverandre.

Det kan like godt skyldes at de befinner seg i noenlunde samme retningen sett fra jorda. Det fenomenet kalles for konjunksjon.

To objekter – i dette tilfellet månen og Jupiter – ser ut til å være like ved hverandre, selv om de er skilt av mange millioner kilometer.

DETTE TRENGER DU::

• Et lite teleskop fungerer fint for å se på både månen og Jupiter. Det kan for eksempel være et billig speilteleskop med en brennvidde på 350-700 mm. Et større teleskop på 1000–2000 mm er fint hvis du vil se etter detaljer.

• For å ta bilde av Jupiter med måner kan du bruke en enhet som kalles en adapter. En adapter kobler kameraet sammen med teleskopet. Nå kan du bruke teleskopet som objektiv. Et speilreflekskamera fungerer fint.

#Jupiter: Solsystemets klareste planet

• Jupiter er solsystemets absolutt største planet.

• Den er større enn alle de andre planetene til sammen – og massen er 318 ganger større enn jorda.

• Planeten er veldig lyssterk og derfor lett å få øye på.

• Selv på det svakeste lyser den klarere enn Sirius, som er himmelens klareste stjerne.

Jupiter er lett å få øye på, for den lyser kraftigere enn den klareste stjernen på nattehimmelen.