Saturn_solar system theme

Saturn: Gassplaneten med de flotte ringene

Visste du at planeten Saturn er en gassplanet? Og at Saturns ringer består av små isklumper, mindre steiner og støvpartikler? Les flere fakta om Saturn her.

5. mai 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Saturn

Planeten Saturn er den andre av de store gassplanetene i det ytre solsystemet. Planeten er særlig kjent for sine flotte ringer som omgir den.

Saturn er en gassplanet og har dermed ingen fast overflate. Den består fortrinnsvis av hydrogen og helium, men har muligens en fast indre kjerne av jern, nikkel og forskjellige bergarter. Planeten har en svak gul farge på grunn av ammoniakkrystaller i den øvre atmosfæren.

På Saturn blåser kraftige vinder med hastigheter på opp til 1800 km/t. Det er raskere enn på Jupiter, men ikke så raskt som på Neptun.

Saturns ringer

Saturn er omgitt av et flott ringsystem, også kjent som Saturns ringer. Ringene består av små isklumper, mindre steiner og støvpartikler. Det er ni hele ringer og tre brutte ringer som ikke når hele veien rundt. Ingen vet hvordan ringene har oppstått, men mye tyder på at de har vært der siden kort etter at Saturn ble dannet.

Les mer om de andre planetene i solsystemet.

Sonde finner vann på Saturns måne

I 1980 og 1981 var de to Voyager-sondene de første til å fly nær Saturn og sende bilder hjem av Saturns ringer, selve planeten og den største månen, Titan. I 2004 kom Cassini-sonden til Saturn og gikk i bane rundt planeten. Cassini fant blant annet en ny ring rundt Saturn.

I tillegg oppdaget sonden at det fantes flytende vann under isen på Saturns måne Enceladus. Det fikk mange forskere til å sette Enceladus på listen over fremmede kloder der det kanskje kan være liv.

– og innsjøer på annen måne

I 2005 sendte Cassini-fartøyet den lille sonden Huygens ned på Saturn største måne Titan. Titan er større enn planeten Merkur, og den er den eneste månen i solsystemet som har en atmosfære. I forveien hadde Cassini sendt bilder hjem av fjell samt innsjøer av flytende hydrokarbon på Titans overflate. Huygens gjorde målinger av atmosfæren på vei ned og sendte bilder hjem fra overflaten.

Fakta om Saturn