Starshade 2 2014/12

Romblomst finner fjerntliggende planeter

En skygge foran stjernen gjør fjerne planeter synlige for astronomene.

23. juli 2014 av Karen Grubbe

I jakten på planeter utenfor solsystemet har NASA nå lansert det ambisiøse prosjektet Starshade – en gigantisk solsikke i universet. Stjerneskyggen skal blokkere det ofte blendende lyset som overstråler planetene som går i baner rundt stjernen.

Sammen med et romteleskop gjør skyggen det mulig for teleskopet å direkte observere planeter som går i bane rundt fjerntliggende stjerner.

"Kronblader" skal skygge for lys fra stjerner

Hemmeligheten bak stjerneskyggen, som utfoldet har en diameter på 34 meter, er ”kronbladene”. Blomsterbladenes kanter er spesialutviklet for å redusere lyset avbøyning. Det betyr at skyggen blir svært mørk og følgelig perfekt egnet for planetobservasjon.

Stjerneskyggen skal selv posisjonere seg i rommet og kan sendes opp enten med et teleskop eller alene. Astronomene som har klekket ut prosjektet, tenker seg at man eksempelvis kan bruke Starshade sammen med James Webb-teleskopet, som etter planen blir utplassert i universet i 2018.

Stjerneskyggen vil ifølge utviklerne gjøre det mulig for teleskoper både å se og ta bilder av planeter som er på størrelse med Jorden og befinner seg mange lysår borte.

Se Starshade i aksjon