Første nærbilde av Pluto

Forbløffede forskere: Pluto er dekket av fjell

NASA-sonden New Horizons har sendt de første nærbildene av Pluto tilbake til Jorden. Til alles overraskelse viser bildene at dvergplanetens overflate er dekket med kilometerhøye fjell.

16. juli 2015 av Babak Arvanaghi

Spisse tinder og dype kløfter preger de første høyoppløste nærbildene noensinne av dvergplaneten Pluto.

NASA-sonden New Horizons har fotografert Pluto og månen Charon, og nå jobber begeistrede astronomer og fysikere seg igjennom de omfattende datamengdene som drypper inn fra rekordsonden 4,8 milliarder km fra Jorden.

New Horizons-bilder overrasker

Og de fjellrike motivene overrasker forskerne: Ifølge NASAs geologer er de bortimot 3,5 km høye fjellene, som NASA-sonden har fotografert, sannsynligvis maks 100 millioner år gamle – som er svært lite i astronomisk målestokk.

Tidligere tok sonden dette bildet av Pluto.

New Horizons tvinger forskere til å tenke nytt

Plutos overflate, som sonden for øyeblikket gjennomfotograferer og måler, består primært av metan og frosset nitrogen, men de to stoffene er ifølge forskerne ikke sterke nok til å danne fjell. I stedet spekuleres det om at de sannsynligvis består av frosset vann.

De nye dataene betyr at geologene må revurdere hvordan fjell dannes i iskalde verdener. Foreløpig har den overveiende teorien vært at fjell i isete områder, f.eks. gassplanetenes måner, oppstod ved tyngdepåvirkning fra den store planeten de går i bane rundt. Pluto er ikke utsatt for en tyngdepåvirkning på samme måte.

New Horizons tar bilder til puslespill

Nærbildet ble tatt halvannen time før New Horizons var på det nærmeste av den isete planeten. New Horizons kommer til å sende flere bilder fremover, og til sammen vil de danne et større bilde av Plutos overflate.

New Horizons har brukt over ni år på å komme frem til Pluto. Du kan lese mer om ferden her: