New Horizons på vei mot Pluto

Nå når vi Pluto

På tirsdag kommer sonden New Horizons så nær dvergplaneten Pluto som menneskeheten noensinne har vært før – 12 500 km. Sonden er halvparten så stor som en bil og utstyrt med bl.a. et kamera som tar bilder av Pluto.

9. juli 2015 av Babak Arvanaghi

På tirsdag suser sonden New Horizons forbi dvergplaneten Pluto for første gang noensinne. Forhåpentlig kan de innsamlede dataene gi astronomene et bedre bilde av hvordan Pluto er sammensatt.

Den gangen da Pluto var en planet

New Horizons har vært på vei mot dvergplaneten i nesten 10 år. Den ble sendt av sted fra Jorden 19. januar 2006. På det tidspunktet var Pluto fortsatt kategorisert som en planet. Den ble degradert til dvergplanet først et halvt år etter at sonden var sendt opp.

8. juli tok sonden dette bildet av Pluto.

Underveis har sonden lagt veien forbi Mars og fått en dytt av Jupiter før den også krysset Saturns og Neptuns vei. Mesteparten av turen har foregått i dvaletilstand bortsett fra de enkelte årlige sjekkene av utstyret, når NASA slår på all elektronikk hjemme fra Jorden.

New Horizons bilder av Pluto og månen Charons bane rundt dvergplaneten.

Med seg har sonden en rekke måleutstyr:

• SWAP Måler solvind og analyserer hvordan Pluto reagerer på strålingen.

• Teleskopkamera Skal ta nærbilder av Plutos overflate.

• Støvsamler Måler mengden av støv i rommet.

• Partikkelspektrometer Måler plasmainnholdet som forsvinner fra atmosfæren.

• Ultrafiolett spektrometer Analyserer atmosfærens kjemi.

• Infrarødt spektrometer Måler temperaturen og sammensetningen av materialer på dvergplanetens overflate.

• Radiometer Analyserer temperaturen i atmosfæren.

Målingene New Horizons foretar skal hjelpe oss med å forstå hvordan planeter oppstår, hvordan de vokser seg store, og så skal sonden gi oss de første nærbildene av planeten. De eksisterende bildene er tatt av Hubbleteleskopet, som er over 4 milliarder kilometer fra dvergplaneten.

Du kan lese mye mer om New Horizons oppdrag her: