Planet X Cut

Planet X finnes – antageligvis …

Toppforsker mener at vi fortsatt ikke kan vite det med 100 % sikkerhet, men vi nærmer oss med stormskritt.

31. august 2016 av Tobias Hjortkjær Schultz

Indikasjonene på at det finnes en mørklagt kjempeplanet i solsystemet vårt blir stadig sterkere.

– Hvis du vil ha et tall på det, vil jeg si at jeg er 80 prosent sikker, sier Scott Sheppard, som er hovedforfatter på en ny studie av det som kan bli en av de største oppdagelsene i romnerdenes univers.

Kabalen går opp hvis …

– Jeg vil ikke si at det er snakk om et egentlig bevis ennå, men det er mange ting i solsystemet som gir best mening hvis det finnes en veldig stor planet der ute, sier Sheppard, som arbeider ved Carnegie Institution for Science i Washington D.C.

Uttalelsene har han kommet med i et intervju med det anerkjente Space.com.

Nye skolebøker

Det var Scott Sheppard selv som, sammen med sin kollega Chadwick Trujillo, i 2014 første gang påpekte at fremtidens skolebøker om solsystemet kanskje måtte ta med enda en stor planet, langt ute i ytterkanten av solsystemet.

De to romforskerne har studert de sterkt elliptiske banene til to små – men synlige – objekter i den ytre delen av solsystemet.

Merkelig bane

Dvergplaneten Sedna og et nyoppdaget himmellegeme ved navn VP113 oppfører seg rett og slett underlig.

Banene de går i tyder på at de blir påvirket av et annet himmellegeme som – avhengig av den faktiske avstanden – bør være mellom 2 og 15 ganger større enn jorda.

Flere indikasjoner

Det var disse besynderlige banene som satte de to forskerne på sporet. Og etter det har indikasjonene rett og slett tårnet seg opp, mener de to, som i de siste årene har studert fenomenet intenst fra Gemini-observatoriet på Hawaii.

Simulert bane

Sheppard og Trujillo får støtte fra en annen studie, utført av astronomene Konstantin Batygin og Mike Brown fra California Institute of Technology, som ved hjelp av en avansert datasimulering av banen til Sedna har konkludert med at det er sannsynlig at den blir påvirket av et objekt som er «om lag ti ganger så stort som jorda».

Utenfor allfarvei

Planet X får, hvis den finnes, neppe stor betydning for dagliglivet på planeten vår. Den befinner seg i så fall om lag 600 ganger lenger vekk fra oss enn sola.