Neptune_solar system theme

Neptun: Stormfull isgigant

Visste du at planeten Neptun har noen av de kraftigste vindene i solsystemet og at vindhastigheten kan komme helt opp i 2100 km/t? Og at Neptun kalles for en isgigant? Les flere fakta om Neptun her.

5. mai 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Neptun

Planeten Neptun er den ytterste planeten i solsystemet. Den består mest av gass, har ingen fast overflate og er som sin nabo Uranus det man kaller en isgigant.

Neptun er bygd opp svært likt sin nabo Uranus. Planeten har ingen fast overflate, men består av gass. Det meste av gassen er hydrogen og helium, men Neptun inneholder også en stor del vann, ammoniakk og metan. I sentrum har Neptun en kjerne av is og stein.

Solsystemets kraftigste stormer finnes på Neptun

Neptun har bare hatt besøk av én romsonde, nemlig Voyager 2, som fløy forbi planeten i 1989. Neptun har i motsetning til Uranus aktive og synlige stormer i sin atmosfære, og Voyager 2 fotograferte en stor storm på planetens sørlige halvkule. Vindene på Neptun hører til de kraftigste i solsystemet, og vindhastigheten kan komme helt opp i 2100 km/t.

Neptun ble forutsagt før den ble observert

Neptun var den første planeten hvis eksistens ble forutsagt matematisk før den ble observert. Det var små utsving i Uranus’ bane som ledet den franske astronomen Alexis Bouvard frem til konklusjonen om at det måtte eksistere enda en planet. Flere år senere, i 1846, ble Neptun observert nøyaktig der Bouvard hadde forutsagt.

Les mer om de andre planetene i solsystemet.

Fakta om Neptun

Radius: 24 622 km Antall måner: 14 Avstand til Solen: 4 503 443 661 km Neptuns temperatur: -220 °C (gns.)