Europa og hav2

NASA finner vann på Europa

Under et stort anlagt pressemøte la NASA i går fram beviser for at det finnes et enormt saltvannshav på Jupiters måne Europa. Det kan bety at det finnes liv på månen.

27. september 2016 av Babak Arvanaghi

Overflaten er –225 °C og dekket av et kilometertykt islag. Likevel er Europa det mest sannsynlige stedet å finne liv i vårt solsystem.

På et pressemøte i går la NASA fram beviser for at det under den enorme iskappen på Jupiters måne Europa sannsynligvis finnes et flytende saltvannshav som minner om havene på Jorden.

Dermed bekreftet romfartsorganisasjonen en teori som lenge har hersket i forskerkretser.

Geysirer avslører hav

Oppdagelsen er gjort med Hubble-teleskopet, som har hatt blikket stivt rettet mot Europa gjennom 15 måneder.

Tre ganger observerte astronomene gigantiske saltvannsgeysirer som skjøt opp av isen på den iskalde månen. Geysirene sprøytet vann 200 km opp i luften før det tilsynelatende falt tilbake på overflaten og ble til is.

Ifølge NASAs astronomer er det underjordiske havet gigantisk. Og selv om Europa er litt mindre enn vår egen måne, regner astronomerne med at havet på Europa inneholder dobbelt så mye vann som havene på Jorden.

>> Les mer om Nasas plan om å reise til Europa

Hav kan inneholde liv

Funnet av vannet kan samtidig bety at det finnes organisk materiale på månen og at det til og med kan være liv der. Hvis vi sender et fartøy til Europa, vil det være mulig å undersøke det.

Det har ikke tidligere vært mulig, for iskappen er for tykk til at vi kan komme gjennom den. Men når vannet sprøyter opp på overflaten, er dewt mulig å undersøke det.

En ferd til Europa krever likevel at fartøyet er sterilt, slik at miljøet på månen ikke blir kontaminert med organisk materiale fra Jorden.