Europa og hav

Nasa avslører overraskende nyhet på mandag

Den amerikanske romfartsorganisasjonen vil på mandag løfte sløret for en helt ny oppdagelse. Nasa holder kortene tett til brystet, men avslører at det er snakk om «tegn på overraskende aktivitet» på en av Jupiters måner: Europa.

22. september 2016 av Babak Arvanaghi

Når det er snakk om liv andre steder i solsystemet, er det ofte Mars som står i fokus. Men det kan være vi bør rette det lenger unna.

Astronomer har lenge spekulert på om den fjerde største månen til Jupiter, Europa, under sitt isdekke gjemmer på et enormt hav av saltvann.

Og nå er det noe som tyder på at det er hold i spekulasjonene. Nasa har informert om at de avholder en pressekonferanse på mandag, hvor tegn til «overraskende aktivitet på Europa» vil bli presentert.

>> Les mer om Nasas plan om å reise til Europa

Hav kan inneholde liv

Europas overflate er dekket av et kilometertykt lag av is, og det er minimalt med lys som slipper igjennom. Når astronomene likevel tror det gjemmer seg et hav under isen, skyldes det tre faktorer:

Tidligere i år gjennomførte forskere fra Nasas Jet Propulsion Laboratory en studie som viste at hvis det underjordiske havet finnes, så vil det minne ganske mye om våre egne hav.

Det ville ha nok oksygen og hydrogen til å inneholde liv.

Hubble retter blikket mot Europa

Bakgrunnen for pressekonferansen er at Hubble-teleskopet har rettet fokus på Europa, og det er usannsynlig at teleskopet kan se spor av liv.

Det mest sannsynlige er derfor at Nasa bekrefter at det finnes et enormt hav av flytende saltvann på Europa.

>> FØLG PRESSEKONFERANSEN LIVE: mandag klokken 20 norsk tid