Juno-sonden teaserbillede

Nå ankommer Juno-sonden Jupiter

Etter en reise på 2,8 milliarder kilometer ankommer sonden Juno nå solsystemets største planet, Jupiter. Den lille sonden er stappfull av avansert utstyr og skal nå avsløre hva som skjuler seg under planetens gåtefulle skydekke.

27. juni 2016 av Karen Grubbe & Mikkel Meister

Med en hastighet på 250.000 kilometer i timen har Nasas romsonde Juno i løpet av de siste fem årene tilbakelagt nesten tre milliarder kilometer og har nå nådd fram til gasskjempen Jupiter.

Sonden skal finstudere solsystemets største planet og endelig avsløre hva som gjemmer seg under planetens tykke, stripete skydekke.

Ni instrumenter med på ferden

Juno er spekket med avanserte instrumenter og skal i løpet av 20 måneder passere rundt Jupiter 32 ganger.

Underveis skal den fungere som detektiv og blant annet løse mysteriet om hvordan planeten er bygget opp, fra ytterst til innerst.

For å løse denne oppgaven er den nesten fire tonn tunge Juno utstyrt med ni hovedinstrumenter, blant annet tyngdekraftmåler, vidvinkelkamera, to plasmadetektorer og et magnetometer.

Gir et presist bilde av planetens indre

Alle instrumentene er skreddersydd til å undersøke spesifikke aspekter av Jupiter, som hva slags gasser atmosfæren består av, strukturen på magnetfeltet og tyngdefeltet, samt polarlyset.

Til sammen kan de svært detaljerte opplysningene gi astronomen et presist bilde av blant annet planetenes indre, noe som ikke er synlig med et kamera.

Klikk deg gjennom Juno og lær mer om sondens supersanser.

Du kan få alle detaljene om Nasas romsonde i denne store artikkelen: