Ganymedes, Jupiters måne

Meteorstorm formet Jupiters to ulike tvillinger

Planetologer mener å ha løst mysteriet om skapelsen av Jupiters to helt forskjellige måner.

10. juni 2010

De to jupitermånene Ganymedes og Callisto er nesten like store, men utover det er de så forskjellige som natt og dag. Mens Ganymedes er en ekte måne med eget magnetfelt, er ikke Callisto noe annet enn en kule av stein og is.

Forskjellen skyldes at Ganymedes er blitt utsatt for en mye større varmepåvirkning enn Callisto, men grunnen til at det er slik, har hittil vært en gåte. Når mener planetforskere ved Southwest Research Institute i Boulder, Colorado, å ha funnet forklaringen.

De to månene ble dannet for 3,9 milliarder år siden da solsystemet ble bombardert av en storm av kometer og asteroider, mener forskerne.

Callisto, Jupiters måne

Da de gjenskapte stormen med en datasimulering, kunne de se hvordan Jupiter med den enorme massen tiltrakk seg mange av himmellegemene som passerte.

Ganymedes’ bane ligger nærmest Jupiter, så på veien mot planeten slo kometene og asteroidene oftere inn i Ganymedes enn i Callisto, noe som tilførte Ganymedes langt mer energi. Helt konkret fikk Ganymedes tilført 3,5 ganger mer energi enn Callisto – mer enn nok til at isen på Ganymedes begynte å smelte.

Da isen smeltet, ble innholdet av stein og fjell frigitt, og disse begynte å synke inn mot Ganymedes’ kjerne. Der drev varmen fra de radioaktive steinene jernet ut av dem og dannet en flytende kjerne som kunne drive et magnetisk felt.

Mens disse markante endringene fant sted på Ganymedes, forble Callisto på det nærmeste uendret, ifølge forskernes datasimulering