Tauridene byr på noen av årets lengste og flotteste stjerneskudd

Tauridene lyser opp nattehimmelen

Støv og stein fra kometen Encke treffer jordas atmosfære, og det gir muligheter for å se noen av de flotteste stjerneskuddene i løpet av året. Tauridene, som meteorsvermen heter, er ganske store og danner derfor lange haler over himmelen når de brenner opp i atmosfæren.

9. november 2017 av Jakob Priess

Legg deg på ryggen utenfor i de tidlige morgentimene et sted uten altfor mye lys – og se opp. Det er tid for noen av årets aller flotteste stjerneskudd.

Meteorsvermen Tauridene, som jorden støter inn i den første delen av november, stammer fra restene av en komet som astronomene anslår at falt fra hverandre for 20 000-30 000 år siden.

Sjanse for å finne meteoritter

Restene av den kometen – som kalles Encke – er fortsatt i bane rundt sola, og Tauridene er materiale fra den som rives løs av særlig Jupiters tyngdekraft.

Fragmentene som Encke etterlater i kjølvannet, er større enn vanlig, og det gir spektakulære stjerneskudd med lange haler, når de brenner opp i atmosfæren.

Gå aldri glipp av de viktigste vitenskapelige nyhetene – få Illustrert Vitenskaps NYHETSBREV direkte i din innboks

Faktisk mener astronomer at sjansen for å finne meteoritter – meteorer som har overlevd turen gjennom atmosfæren – etter Tauridene er større enn normalt.

Tauridene kommer fra Tyren

De fleste stjerneskuddene fra Tauridene har sitt opphav i stjernebildet Tyren, som ligger like ved stjernebildet Orion.

Men slett ikke alle kommer derfra, og den beste måten å oppleve meteorsvermen på er ikke å fokusere på ett sted på himmelen.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Fordi de 5–15 stjerneskuddene i timen trekker så lange haler, er det bedre å betrakte så mye av himmelen som mulig.

Slik gjør du

Legg deg på ryggen utendørs et sted uten altfor mye lys.

Vent gjerne til de veldig sene nattetimene eller tidlige morgentimene og se opp mens du lar blikket vandre rolig rundt på nattehimmelen.

Husk varme klær og et kamera.