Eta-Aquaridene etterlater glødende spor på himmelen som blir hengende i flere sekunder.

© JESPER GRØNNE

Rester av Halleys komet dundrer inn i atmosfæren

I mai styrter en sverm av meteorer mot planeten vår med 237.000 km/t. Så skynd deg ut i mørket og se de kosmiske gjestene etterlate glødende spor på himmelen.

4. mai 2018 av Jesper Grønne

Meteorsvermen Eta-Aquaridene vender tilbake hver vår i april og mai.

Meteorene er rester av Halleys komet, som kommer innom jorda med omkring 75 års mellomrom – forrige gang i 1986 og neste gang i 2061.

På sin vei rundt i solsystemet etterlater kometen støv som består av is og småstein.

Jorda kolliderer med støvet hvert år, og de små partiklene brenner opp i atmosfæren, slik at vi kan se dem som stjerneskudd.

Halleys komet gir også opphav til meteorsvermen Orionidene i oktober.

Eta-Aquaridene er kjent for partikler som treffer atmosfæren med enorm hastighet. Sammenstøtene skjer med omkring 237 000 km/t.

Den høye farten resulterer i at de ofte etterlater en glødende lysstripe på himmelen som kan vare i flere sekunder, faktisk noen ganger i flere minutter.

Slik gjør du

• Eta-Aquaridene når toppen 7. mai, men du kan se dem fram til midten av mai. De gir typisk 10 til 30 stjerneskudd i timen. Det beste tidspunktet å se dem på er i timene før soloppgang.

• Meteorenes startpunkt ligger mot øst i stjernebildet Vannmannen, men de kan dukke opp overalt på himmelen. Det er enklest å se dem mot sørøst eller sør, der himmelen er mørkere.

• Hvis du vil ta bilder, så plasser kameraet på et stativ og bruk et vidvinkelobjektiv. Still inn en ekstern eller innebygd intervalltimer, slik at kameraet tar bilder med jevne mellomrom.

Gå på oppdagelsesferd i universet

De brennende restene av Halleys komet er bare ett av de fenomenene som dukker opp på nattehimmelen denne våren.

Våren er spekket med astronomiske opplevelser du kan oppleve med en kraftig kikkert. Nå kan du skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.